بازداشت چهار وبلاگ‌نویس و فعال مدنی در تهران و اهواز

رحیم یزدی و وحید ابوالقاسمی، دو وبلاگ‌نویس ساکن تهران و شهاب موسوی و مجید کعبی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

رحیم یزدی روز پنجشنبه چهاردهم اسفند ماه ۹۳ با یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت و پس از بازرسی منزل و ضبط برخی وسایل از قبیل کامپیوتر شخصی و آلبوم های خانوادگی، به محلی نامعلوم منتقل شده است.

همچنین وحید ابوالقاسمی، دیگر وبلاگ‌نویس منتقد نیز، بامداد روز شنبه شانزدهم اسفند ماه ۹۳ در حوالی ایستگاه متروی میدان فردوسی تهران توسط چند مامور لباس شخصی متوقف و به زور سوار خودروی آنها شده است، منزل وی نیز مورد تفتیش و ضبط برخی وسایل واقع شد.

از دلیل بازداشت این دو وبلاگ نویس منتقد خبری دقیقی در دست نیست، اما در نتیجه مراجعات مکرر خانواده یزدی به مراجع امنیتی و قضایی، به آنها گفته شده که توسط سپاه پاسداران بازداشت شده اند.

 

بازداشت در اهواز

همچنین گزارش شده است که آقایان شهاب موسوی و مجید کعبی، شامگاه سه شنبه ۲۶ اسفند ماه پس از درگیری‌هایی که در جریان و بعد از مسابقه فوتبال بین فولاد خوزستان و الاهلی عربستان اتفاق افتاد، بازداشت شدند که از وضعیت آنها نیز خبری در دست نیست. این دو وبلاگ‌نویس عرب، چند ماه پیش نیز توسط ماموران امنیتی مورد احضار و تهدید قرار گرفته بودند.

عربا

 

ادامه بازداشت فعالان مدنی

منابع کمیته گزارشگران همزمان از وضعیت نگران کننده و بی خبری از شرایط عاطفه نوید، فرید صادقی و منصوره پایان، سه فعال مدنی که روز یک‌شنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۳، هشتم مارس ۲۰۱۵، بعد از تجمع روز زن بازداشت شده‌اند خبر داد. در آن روز تعدادی از فعالان جنبش زنان و کنشگران مدنی، به تجمع اعتراضی نسرین ستوده در مقابل کانون وکلای دادگستری در تهران پیوسته و با این وکیل حقوق‌بشری همراهی کرده بودند.

نوید 1

 

تداوم نقض حقوق بشر

طی ماههای اخیر وضعیت حقوق‌بشر در ایران همچنان در وخامت به سر می‌برد، و فعالان مدنی، سیاسی، حقوق بشری، وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران، و همچنین دگراندیشان مذهبی و عقیدتی، بیش از گذشته تحت فشارها امنیتی و قضایی و تهدید قرار داشتند.

روز دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۳ (۱۶مارس ۲۰۱۵)؛ احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران طی مصاحبه ای مطبوعاتی تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی بدتر از گذشته شده است. آقای شهید در گزارش خود که هفته پیش به سازمان ملل ارائه و روز دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۳ آنرا منتشر ساخت، از حکومت جمهوری اسلامی تقاضا کرد که قوانین ناقض آزادی بیان و مطبوعات را لغو کند، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان زندانی را آزاد کند و به سانسور سایت‌های اینترنتی و پارازیت‌اندازی بر روی ماهواره‌ها پایان بخشد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز چند روز پیش گزارش کرده بود که وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی بدتر شده است.

همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز نیز پیش اعلام داشت انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری تأثیرمثبتی بر وضعیت آزادی اطلاع رسانی نداشته، چنانکه رسانه‌ها همچنان توقیف می‌شوند، و موج بازداشت روزنامه نگاران و وب‌نگاران نیز ادامه دارد. بر اساس گزارش این سازمان مدافع آزادی بیان، سکوت دولت حسن روحانی در برابر سرکوب آزادی اطلاع رسانی اگر همیارانه نباشد به عنوان رئیس جمهوری و مسئول اجرای قانون اساسی، دست کم پرسش برانگیز است. ایران همچنان با ۵۰ فعال رسانه‌ای زندانی یکی از پنج زندان جهان برای روزنامه‌نگاران است.

161 thoughts on “بازداشت چهار وبلاگ‌نویس و فعال مدنی در تهران و اهواز

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.