محمدرضا عالی پیام در آستانه اوین

محمدرضا عالى پیام شاعر طنزپرداز و منتقد راهى زندان اوین مى شود.

محمدرضا عالى پیام اعلام کرده است که روز چهارشنبه ساعت دو بعد از ظهر خود را جهت اجراى حکم حبس به زندان اوین معرفى خواهد کرد.

این شاعر منتقد مرداد ماه سال گذشته از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به یک سال و سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد، به وی اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به امام خمینی و رهبری و توهین به ریاست جمهوری و مسئولین نظام تفهیم شده بود.

عالی پیام در ارتباط با این حکم که مرتبط به اشعار طنز این شاعر است نوشته است: «شعرهایى که یک بار در سال ٩٢ محاکمه شدم و مجددا در سال ٩٣ به خاطر همان شعر ها محاکمه و مجرم شناخته شدم.»، اشاره آقاى عالى پیام به اصل «اعتبار امر مختومه» است که طبق آن چنانچه موضوعى یک بار مورد دادرسى قرار گیرد و منجر به صدور حکم شود، دادگاه دیگرى نمى تواند دوباره به آن ورود کند و تمام شده تلقى مى شود، قاضى پرونده وى با این ادعا که شاکى ها متعدد هستند این استدلال را نپذیرفته است.

محمد رضا عالی‌پیام  متخلص به هالو، در چند سال گذشته و پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری خرداد ۸۸، با انتشار ویدئوهای شعرخوانی‌اش که عمدتا در انتقاد به وضع موجود بود، بیش از پیش شناخته شد. او به خاطر سروده‌هایش، چندین بار از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی احضار شد و مورد بازداشت و بازجویی قرار گرفت.