پلمپ محل کار یازده شهروند بهایی در ساری

تعداد واحد های صنفی پلمپ شده متعلق به شهروندان بهایی، در شهر ساری، به عدد یازده رسید.
واحدهای صنفی که روز یکشنبه سوم خرداد ماه، به دلیل بسته بودن در روزی به جز تعطیلات رسمی کشور، توسط اداره اماکن نیروی انتظامی شهر ساری پلمپ شده است، به شرح زیر است:

۱. وهاب دارابی؛ پوشاک

۲. ترانه زاهدی؛ پوشاک

۳. سعید گلی؛ پوشاک

۴. آرامش ظهوری؛ پوشاک

۵. فرشاد کمالی؛ سیم پیحی

۶. مهران کمالی؛ سیم پیحی

۷. ضیاء الله خوشبین؛ فروشگاه رنگ

۸. احسان الله سنایی؛ پخش لوازم بهداشتی

۹. احسان ایزدی؛ پخش لوازم بهداشتی

۱۰. کمال اکبری؛ خراطی

۱۱. پدرام قنبری؛ ظروف یکبار مصرف

یکى از شهروندان بهایى، پیشتر، درباره دلایل این اتفاقات به هرانا گفته است: “در آیین بهایى ۹ روز تعطیل مذهبى وجود دارد که بعضا مصادف با تعطیلات رسمى در تقویم ایران نیست ولى طبق دین بهاییت، کسب و کار در این روز ها جایز نیست و بهاییان این روزها را تعطیل مى کنند، ولى اداره اماکن مى گوید شما حق تعطیل کردن کار در این روزها را ندارید و بهایى ها هم قبول نمى کنند.”

این در حالی است که بر اساس بند ب آیین نامه ی اجرایی ماده بیست و هشت قانون نظام صنفی، اگر کسبه ای (که شغلی از مشاغل اصلی مانند نانوایی ، داروخانه و یا …داشته باشد) بیش از ۱۵  روز بدون اطلاع ، واحد صنفی خود را ببندد، باید پیگیری شود. در ضمن در تبصره همین ماده تشخیص این امر به اتاق صنفی واگذار گردیده است، در حالی که پلمپ این مغازه ها با مداخله اماکن صورت گرفته است.

به گزارش منابع مطلع محلی، مغازه ی بالغ بر ۱۵ تن ازشهروندان بهایی ساکن ساری در طی دو ماه اخیر پلمپ شده است. این در حالی است که موارد فوق الذکر مشمول قانون پلمپ نمی باشند، از جمله ی این موارد می توان به نداشتن کارت مباشرت، در دست اقدام بودن جواز کسب و … اشاره نمود.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر، آیین نامه اجرایی ماده بیست و هشت قانون نظام صنفی، در صورتی تعطیلی غیرمجاز واحدهای صنفی را مشمول پیگیری می داند که اولا بیش از ۱۵ روز باشد و ثانیا بدون اطلاع به مراجع رسمی باشد، در حالی که جمع کل تعطیلات رسمی مذهبی بهاییان از پانزده روز در کل سال کمتر است و شهروندان بهایی بارها موضوع تعطیلات رسمی و مذهبی خود را با مراجع ذیربط در میان گذاشته اند.

36 thoughts on “پلمپ محل کار یازده شهروند بهایی در ساری

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.