بازداشت پنج فعال سایبری در شهرهای کردنشین ایران

در ادامه نقض آزادی بیان و ارتباطات در ایران، پنج وبلاگ نویس و کنشگر اینترنتی فعال در شبکه های اجتماعی، طی روزهای گذشته در مهاباد و سنندج بازداشت شدند. همزمان، یک مقام ارشد قضایی ایران، نسبت به تداوم فعالیت های منتقدین و مخالفان در شبکه های مجازی طی هفته های مانده به انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد.

بر اساس گزارش های منابع حقوق بشری، بیژن ایوری، مصطفی شریفی و مهدی بادظهر،  روز یکشنبه ۱۳ فروردین ماه – دوم آوریل، در سنندج و هیوا کیایی (دستان) و مهدی صلاحی، عصر همان روز در مهاباد بازداشت شدند.

منازل و وسایل شخصی این فعالان مدنی و کنشگران اینترنتی نیز، مورد تفتیش و ضبط قرار گرفته است.

هنوز از علت دقیق بازداشت، محل نگهداری و سرنوشت این فعالان اینترنتی خبری جدید منتشر نشده است.

گفتنی است؛ پیش از این نیز مدیران چند کانال تلگرامی طی ماهها و هفته های گذشته توسط وزارت اطلاعات و همچنین سپاه پاسداران بازداشت شدند و کانال‌های آنها توقیف گردید، که از سرنوشت آنان نیز خبری در دست نمی باشد.

همان زمان یکی از مقامات ارشد قضایی جمهوری اسلامی، با تشریح جزئیات بازداشت دهها تن به دلیل مدیریت و یا عضویت در کانال‌های تلگرامی، اتهام آنان را «نشر اکاذیب، بر هم زدن نظم عمومی، ایجاد رعب و وحشت در مردم، اشاعه مضامین ضد فرهنگی و تشویش اذهان عمومی نسبت به انتشار موارد غیر اخلاقی و تبلیغات نامتعارف و غیرمجاز در حوزه اماکن عمومی» اعلام کرد و گفت که پرونده آنان در حال رسیدگی قضایی است.

 

هشدار مقام ارشد قضایی

بر اساس گزارش منابع رسمی ایران، روز گذشته محمد جعفر منتظری دادستان کل ایران، از رصدِ فعالیت‌ های انتخاباتی در فضای مجازی خبر داده و گفته است که با متخلفان برخورد خواهد شد.

 

محمد جعفر منتظری در دیدار با قضات و کارکنان دادستانی کل این کشور، با اشاره به لزوم «تأمین امنیت فضای انتخابات» و همچنین رصد فعالیت‌ های مجازی اعلام داشته است: «به معاونت مربوطه در دادستانی کل و دادستان‌ های سراسر کشور تاکید می ‌کنم که فضای مجازی را لحظه به لحظه رصد کنند و اگر تخلفی دیدند بلافاصله برخورد مناسب و قانونی انجام دهند».

 

وی پیشتر نیز اعلام داشت: «قوه قضاییه هر هفته ۱۶ تا ۲۰ هزار کانال شبکه اجتماعی تلگرام را فیلتر می ‌کند که تازه این حجم از فیلتر هم کافی نیست و برای کنترل بیشتر تلگرام باید شبکه ملی به وجود آید».

 

 

477 thoughts on “بازداشت پنج فعال سایبری در شهرهای کردنشین ایران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.