اعدام ۶ زندانی در روزهای اخیر در کرج، خوی و یزد

 

edam-9-300x191

خبرگزاری هرانا – یک زندانی صبح امروز در میدان قمسال شهرستان خوی در ملاعام اعدام شد همزمان زندانی دیگری در زندان یزد اعدام شد. علیرغم کسب رضایت و مهلت برای ۴ زندانی در زندان رجایی شهر کرج پیش از اجرای حکم اعدام، حکم اعدام برای ۴ زندانی متهم به قتل دیگر در همین زندان سحرگاه چهارشنبه به اجرا در آمد.

به گزارش هرانا بر اساس سه گزارش جداگانه مجموعا ۹ زندانی در روزهای اخیر در ایران اعدام شدند.

خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی در این رابطه گزارش کرد، صبح روز جاری، پنج‌شنبه ۴ آبان ماه ساعت ۵ صبح، یک زندانی در میدان قمسال (کشاورز) شهر خوی، در ملأ عام به دار آویخته شد. این فرد به اتهام “تجاوز به عنف” به اعدام در ملا عام محکوم شده بود.

این خبرگزاری بدون ذکر هویت و جزییات پرونده فرد اعدام شده صرفا اشاره کرد، این فرد بامداد امروز با حضور دادستان، مقامات قضایی و انتظامی شهرستان خوی به اتهام تجاوز به عنف به دار آویخته شد.

از سویی دیگر سازمان حقوق بشر ایران، طی گزارشی از اعدام یک زندانی در یزد خبر داد.

به گفته این سازمان، یک زندانی که به اتهام مشارکت در قتل در طی یک نزاع خیابانی به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود در حالی در زندان مرکزی یزد اعدام شد که قاتل اصلی با رضایت شکات آزاد شده است.

بر اساس این گزارش صبح روز سه‌شنبه ۲ آبان ماه، یک زندانی در محوطه زندان مرکزی یزد به دار آویخته شد.

زندانی اعدام شده “علی سالاری” نام داشت که به اتهام مشارکت در قتل فردی در طی یک نزاع خیابانی به اعدام محکوم شده بود.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “بعد از نزاع، علی سالاری فردی که مرتکب قتل شده بود را فراری داد، برای همین نیز وقتی که هردو نفر بازداشت شدند به علی مشارکت در قتل زدند و حکم قصاص برایش صادر کردند. خانواده مقتول پس از مدتی به ضارب اصلی رضایت دادند ولی بر اعدام علی پافشاری کردند.”

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز چهارشنبه مورخ ۳ آبان ماه از مجموع ۸ زندانی منتقل شده جهت اجرای حکم اعدام در زندان رجایی شهر کرج حکم اعدام ۴ تن از آنان به اجرا درآمد.

هر ۴ زندانی اعدام شده از بابت قتل به قصاص محکوم شده بودند.

هرانا اعلام کرده است تا زمان تنظیم این گزارش هویت افراد اعدام شده را احراز نکرده و برای کسب اطلاع از این موضوع در تلاش است.

همزمان روزنامه جام جم بدون اشاره به اجرای احکام اعدام در زندان رجایی شهر کرج صرفا به موضوع افرادی پرداخت که موفق به کسب رضایت یا گرفتن فرصت از اولیای دم شدند و به بندهای خود بازگشتند.

این روزنامه اشاره کردکه چهار محکوم به اعدام دیروز در حالی در زندان رجایی‌شهر کرج پای چوبه دار رفتند که دو نفر از آنها بخشیده و دو نفر برای جلب رضایت از اولیای دم مهلت گرفتند.

نخستین اعدامی مجید است که سال ۹۱ در یکی از خیابان‌های شهرری به خاطر چشم در چشم شدن با جوانی درگیر و او را با چاقو کشت و حکم قصاص گرفت. اوسه ماه پیش در زندان رجایی‌شهر کرج پای چوبه دار رفت که توانست از خانواده مقتول که هم‌محلی‌اش بودند، مهلت بگیرد. با پایان این مهلت، مجید ۲۷ ساله سحرگاه چهارشنبه برای دومین بار پای چوبه دار رفت که این بار اولیای دم برای شادی روح فرزندشان به او مهلتی برای جلب رضایت دادند و در ادامه در دادسرا حاضر و رضایت دادند.

دومین اعدامی به نام نادر، هشت سال پیش بابت اختلاف خانوادگی برادرهمسرش را با ضربه چاقو کشت و از شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران حکم قصاص گرفت. او دو ماه پیش پای چوبه دار رفت و توانست فرصت بگیرد. با پایان یافتن این مهلت دیروز دوباره پای چوبه دار رفت که به مسئولان زندان خبر رسید خانواده مقتول روز سه‌شنبه به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران رفته‌اند و برای رضای خداوند و این که دوست ندارند دختر و نوه‌شان داغدیده شوند، رضایت داده‌اند.

عظیم سومین اعدامی بود. او سال ۸۱ همراه دو نفر از دوستانش که سارق خودرو بودند، خودرویی را به سرقت بردند. در جریان فروش خودرو و تقسیم سهم با هم درگیر شدند و او هر دو شریکش در سرقت را به قتل رساند. او بعد از دستگیری در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. در این ۱۵ سال که او به اتهام قتل در زندان است، اولیای دم شناسایی نشده‌اند. او دیروز برای اجرای حکم به محوطه زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد و از مسئولان اجرای احکام حاضر در محل خواست به او یک ماه فرصت دهند تا هزینه دو فقره دیه کامل انسان را بپردازد. حکم متوقف و قرارشد در این باره رئیس قوه قضاییه اظهارنظر کند.

اما ایمان ۲۹ ساله چهارمین اعدامی بود که پای چوبه دار رفت. او ۹ سال پیش در پی سوءظن به همسرش و این که او با مردی در ارتباط است، با یافتن مرد جوان با او دعوا کرد و در جریان این درگیری او را با ضربه چاقو به قتل رساند. مرد زندانی در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد. او دیروز در آستانه مجازات قصاص بود که والدین مقتول در واپسین لحظات زندگی محکوم، اعلام کردند چون ماه صفر است، نمی‌توانند حکم را اجرا کنند؛ بنابراین به مرد اعدامی برای جلب رضایت یک ماه مهلت دادند.

قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران به جام‌جم گفت: دو نفر از محکومان به قصاص رضایت گرفتند و قرار است این دو متهم از جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری محاکمه شوند. اما دو اعدامی دیگر نیز یک ماه مهلت گرفته‌اند. آنها اگر در مهلت تعیین شده رضایت نگیرند، دوباره پای چوبه دار خواهند رفت.

561 thoughts on “اعدام ۶ زندانی در روزهای اخیر در کرج، خوی و یزد

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.