انتقال آتنا دائمی و گلرخ ایرایی پس از ضرب و شتم ماموران سپاه به زندان قرچک ورامین

مادر آتنا دائمی فعال حقوق مدنی زندانی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت فرزندش به همراه گلرخ ایرایی، زندانی دیگر بند نسوان زندان اوین غروب روز چهارم بهمن ماه به دلایل نامشخص از بند عمومی به بند دو الف سپاه پاسداران منتقل و پس از ضرب و شتم از سوی پنج مامور به زندان قرچک ورامین منتقل شدهاند. این دو زندانی در حال حاضر در بند سه قرنطینه زندان قرچک هستند.

معصومه نعمتی با اظهار نگرانی شدید از وضعیت فرزندش به کمپین گفت آنها هنوز نمیدانند به چه دلیل دخترشان به همراه زندانی دیگر گلرخ ایرایی به زندان قرچک منتقل شده و چرا مورد ضرب و شتم قرار گرفتهاند: «آتنا امروز صبح با خانه تماس گرفت و بهمان خبر داد. ساعت ۶/۳۰ دقیقه عصر روز چهارم بهمن ماه ماموران به بند زنان میروند و میخواهند که آتنا و گلرخ با آنها بروند. میگویند باید آنها را به اداره اجرای احکام برای پروندههایشان ببرند. بعد از اینکه آنها را از بند زنان خارج می‌کنند، به بند دو الف سپاه پاسداران می‌برند و بعد ماموری از خانمهای پاسیاری که آنها را بردهاند میخواهد که دخترم و گلرخ را کتک بزنند، ماموران امتناع میکنند و میگویند ما کتک‌ نمیزنیم اما بعد پنج مامور بند دو الف سپاه به جان دخترم و گلرخ میافتند و کتکشان میزنند. پس از آن هم ساعت ۹/۳۰ شب آنها را به زندان قرچک منتقل میکنند.»

مادر آتنا دائمی در ادامه به کمپین گفت: «آخر اداره دایره اجرای احکام ساعت ۳ عصر تعطیل میشود چطور میخواستند ساعت ۶/۳۰ دقیقه عصر آنها را به آنجا ببرند. آنها را با دروغ از بندشان خارج کردند. ما تا الان هیچ پیگیری هم نتوانستیم انجام دهیم چون روز پنجشنبه همه ادارهای دولتی از جمله دادستانی زود تعطیل میشود و فردا هم تعطیل است. ما عملا تا روز شنبه دستمان به هیچ جا بند نیست.»

طبق نامه‌ای که در زندان قرچک به آتنا دائمی و گلرخ ایرایی ارائه شده، روند این انتقال به دستور حاجی مرادی، دادیار ناظر بر زندان اوین شکل گرفته است.

معصومه نعمتی با اشاره به پروندههای جدید آتنا به کمپین گفتاو در ماههای اخیر با شکایت شخصی متهم شد که در بند زنان زندان اوین حرفهای مبنی بر توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام داشته و شعرهای از یک خواننده مرتد را داخل بند زمزمه میکرده است. برای این اتهامات پروندهای برای او تشکیل شد و دو بار در دی ماه او  به همراه گلرخ ایرایی به شعبه چهارم دادسرای زندان اوین احضار شد اما چون احضار ها کتبی نبود و از سوی مسوولان بند شفاهی گفته میشد آنها به دادسرا نرفتند.

مادر اتنا دائمی از سوی دیگر امروز نامه‌ای به عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نوشته است. او با انتقاد از اینکه  انتقال غیرقانونی او به زندان دیگر بدون اطلاع  وکیلش صورت گرفته و با کتک و دروغ او را به زندان دیگر منتقل کرده‌اند.

مادر این زندانی در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین قرار گرفته با اشاره به اینکه «بهترین سالهای جوانی اتنا را به جرم دفاع از حقوق کودک و پای فشردن بر حقوق انسانی زنان و دفاع از انسانیت و  مخالفت با اعدام در زندان در طی احکام سنگین به تباهی کشانده‌اند اما برای سیستم قضایی حکومت ایران این تاوان کافی نیست و در تمام روزهای زندان تلاش کرده اند که آتنا و خانواده ی ما  روی ارامش را نبینند.»

آتنا دائمی ماههاست از بیماری گوارشی در رنج است. پیش از این نیز ماموران زندان اوین برای تنبیه زندانیان اوین آنها را به زندان قرچک که وضعیت نامناسبی دارد و در بندهای با زندانیان پرخطر منتقل کرده‌اند. آتنا فرقدانی، فعال مدنی و نقاش نیز در دی ماه ۹۳ مدتی به زندان قرچک منتقل شد. همچنین غنچه قوامی که به دلیل اعتراض به عدم حضور زنان برای تماشای بازیهای والیبال در استودیوم ورزشی بازداشت شد، مدتی را در زندان قرچک به سر برد.

آتنا دائمی، فعال حقوق مدنی در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد که بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی هفت سال آن قابل اجرا است. مصادیق اتهاماتی که آتنا به خاطر آن به زندان محکوم شده شامل «انتشار پست‌هایی در فیس‌بوک در انتقاد از اعدام‌ها، دیوارنگاری در نقد اعدام، حضور در آرامگاه کشته‌شدگان انتخابات سال ۱۳۸۸ و اطلاع‌رسانی درباره زندانیان سیاسی» بود. او در تاریخ ششم آذر ماه ۹۵ با یورش ماموران به منزلش برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد و از آن زمان بدون مرخصی در بند زنان اوین نگهداری می‌شود. بیش از ۲۰ زن با اتهامات سیاسی و عقیدتی در بند زنان اوین نگهداری می‌شوند و طبق تحقیقات کمپین موارد قابل توجهی از نقض حقوق بشر در این بند گزارش شده است.

آتنا دائمی به همراه گلرخ ایرایی، زندانی دیگر بند زنان زندان اوین در نامه‌ای در تاریخ ۱۷ تیرماه سال جاری خطاب سفرای ملاقات کننده زندان اوین نه تنها خواستار بازدید از پیش برنامه‌ریزی نشده آن‌ها از زندان‌های ایران، بلکه خواستار ورود عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران و بازدید او از زندان‌ها و ملاقات با زندانیان شدند. ملاقات سفرای ۵۲ کشور از زندان اوین در تیرماه امسال و عدم بازدید از زندانیان سیاسی و دوتابعیتی و بندهای خاص باعث واکنش‌های منفی از سوی رسانه‌ّها و فعالان حقوق بشر شد.

1,368 thoughts on “انتقال آتنا دائمی و گلرخ ایرایی پس از ضرب و شتم ماموران سپاه به زندان قرچک ورامین

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.