بی خبری و وضعیت نگران کنندۀ تعدادی از نوکیشان مسیحی بازداشتی در ایران

در ادامۀ نقض حقوق اقلیتها در ایران، تعدادی از نوکیشان مسیحی در کرج و تهران توسط ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شده و از وضعیت و سرنوشت آنان خبری در دست نمی باشد. همزمان گزارش شده که چهار نوکیش مسیحی عضو کلیسای ایران، به اتهام واردۀ «ترویج مسیحیت صهیونیستی و اداره کلیساهای خانگی» از سوی دادگاه انقلاب اسلامی، برای گذارندن حبسی ده ساله، عازم زندان خواهند شد.

 

به گزارش شبکه دیده بانان حقوق بشر ایران، رازمیک زادوریان، شهاب بنی بیات و محمد محقق دولت آبادی، روز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه ۹۷- برابر با ۱۷ ژوئن ۲۰۱۸ در اطراف کرج و همچنین شاهین شکیب و وحید دهقانی، یک روز بعدتر، دوشنبه ۲۸ خرداد ماه در غرب تهران، بازداشت شدند، که وضعیت آنان همچنان نامشخص می باشد.

 

مسیحی4

بر اساس این گزارش، منازل این افراد مورد تفتیش و ضبط ادوات ماهواره، کتب، رایانه و برخی وسایل قرار گرفته است.

 

همچنین طی دو روز اخیر مراجعات مکرر خانواده های بازداشت شدگان به مراجع امنیتی و قضایی نتیجه ای نداشته و تنها به آنها گفته شده که توسط اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده اند.

 

بنا به آخرین گزارش ها، خانواده های برخی دستگیر شدگان، در مراجعه به شعب مختلف قضایی، خواستار مشخص شدن محل نگهداری و وضعیت آنان شده اند، که با برخورد بد و تهدیدآمیز مسئولین قضایی و امنیتی مواجه شده اند.

 

طی ماههای اخیر، سپاه پاسداران پس از اعلام بازداشت برخی افراد، ادعا کرده که مسیحیان بازداشتی، «منحرف مذهبی»، «مبلغ و مروج مسیحیت» و «اعضای کلیساهای خانگی تبشیری» بوده اند، که علاوه بر «تبلیغ مسیحیت»، اقدام به «تشویش اذهان عمومی و انحراف جوانان در فضای عمومی و اینترنت» کرده بودند.

 

در گزارشی دیگر در مورد نقض حقوق مسیحیان در ایران، اعلام شده که حکم چهار مسیحی ایرانی که هر یک به ده سال زندان محکوم و در دادگاه تجدید نظر تایید شده، طی روزهای آتی اجرا خواهد شد.

 

یکی از این محکوم شدگان، یوسف ندرخانی، کشیشی است که نزدیک یک دهه پیش زندانی شده بود و  سه نفر دیگری که حکم ده سال زندان آنها تایید گردیده، محمد رضا امیدی، یاسر مسیب زاده و صاحب فدایی هستند که دو سال پیش با اتهاماتی همچون «مسیحیت صهیونیستی» و «اقدام علیه امنیت ملی»، دستگیر شده بودند و احکام آنها پس از طی مراحل بازپرسی و دادگاه، ابلاغ و تایید شد.

 

در این گزارش آمده که کشیش ندرخانی و آقای امیدی به این اتهام که کلیسای آنها از بریتانیا کمک مالی دریافت کرده، به دو سال حبس بیشتر محکوم شده اند. سه نفر دیگر نیز به خاطر مصرف مشروبات الکلی در طول خدمات مذهبی شان هریک به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده اند.

 

طی سالهای اخیر و به ویژه پس از هشدار رهبر جمهوری اسلامی و برخی مراجع شیعه، فشار بر نوکشان مسیحی در ایران افزایش یافته یافته و هم اکنون ده‌ها نوکیش و ایماندار مسیحی، در زندان‌ها و بازداشتگاههای جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

 

همچنین چاپ و توزیع کتاب مقدس مسیحیان به زبان فارسی ممنوع بوده، کلیسا‌های پروتستان تعطیل شده اند و از مراسم کلیسایی آنها جلوگیری به عمل می آید.

 

طبق گزارش بین‌المللی وضعیت آزادی مذاهب در ایران، حکومت جمهوری اسلامی همچنان به آزار، بازجویی و بازداشت بهائیان، نوکیشان مسیحی، مسلمانان سنی و سایر اقلیت های مذهبی ادامه داده و فعالیت قانونی محافل آنها را با هدف جلوگیری از گرویدن افراد به این دین به شدت سرکوب کرده و تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

2,371 thoughts on “بی خبری و وضعیت نگران کنندۀ تعدادی از نوکیشان مسیحی بازداشتی در ایران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.