بازداشت و بی خبری از وضعیت نوکیشان مسیحی در شهرهای مختلف ایران

با گذشت چند هفته از دستگیریِ چندین مسیحی و نوکیش مسیحی در شهرهای مختلف ایران، و اتهاماتی که رسانه های حکومتیِ جمهوری اسلامی به آنان وارد کرده اند، جزییاتی از این بازداشت ها منتشر شده است.

به گزارش منابع موثق، روز ۲۵ آبان ماه ۹۷ (۱۶ نوامبر۲۰۱۸)، آقایان بهنام ارسالی و داوود رسولی (دیوید)، دو نوکیش مسیحی در شهرهای مشهد و کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین طی روزهای شنبه ۲۶ آبان ماه سارا کریم آقایی، شهره درویشی، بابک حیاتی و حمید خوبیاری در شیراز، و دوشنبه ۲۸ آبان ماه، علی اشتیاق، ژرژیک عیسائیان، ادوین و ماریا مارگوریان (زوج ارمنی)، و یک تن بنام کوروش در تهران بازداشت شدند.

بر اساس گزارش ها، بهنام ارسالی، عضو سابق کلیسای جماعت ربانی تهران و نوکیش مسیحی ساکن کرج که برای سفر به مشهد رفته بود، روز جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ در منزل یکی از دوستان خود توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد، که کماکان از وی خبری در دست نمی باشد.

همچنین داوود رسولی (برادر دیوید)، دیگر نوکیش مسیحی نیز، همان روز (۲۵ آبان ماه)، در کرج توسط دو مامور لباس شخصی بازداشت شد، که از وضعیت و سرنوشت و محل نگهداری وی نیز خبری منتشر نشده است.

تارنمای “محبت نیوز”، آژانس خبری مسیحیان ایران، همان زمان اعلام کرده بود که ماموران امنیتی محل اقامت آقایان رسولی و ارسالی را مورد تفتیش قرار داده و مواردی در رابطه با مسیحیت را ضبط کرده و با خود انتقال داده اند.

در گزارش ارسالی همچنین آمده است که روز شنبه ۲۶ آبان ماه نیز، سارا کریم آقایی، شهره درویشی، بابک حیاتی و حمید خوبیاری در شیراز، و در منزل بابک حیاتی بازداشت شدند، که منازل آنها نیز طبق اظهارات همسایگان، «مورد بازرسی و تفتیش و ضبط برخی اموال، از جمله ادوات دریافت ماهواره و کتب قرار گرفت.»

در ادامه این گزارش آمده است که روز دوشنبه ۲۸ آبان ۹۷ نیز، مسیحیان دیگری بنامهای علی اشتیاق، ژرژیک عیسائیان، ادوین و ماریا مارگوریان (زوج ارمنی)، و یک نوکیش مسیحی با نام برادر کوروش، همراه با زوج ارمنیِ فوق الذکر، در تهران و منزل آقای عیسائیان بازداشت شدند. از وضعیت و محل نگهداری این افراد بازداشتی نیز خبری منتشر نشده است، اما در پی پیگیریِ خانواده های بازداشت شدگان، به آنها گفته شده که در بازداشتگاه اوین به سر می برند.

چند روز پیش، رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی، از بازداشت تعدادی از شهروندان از جمله شهروندانی با تابیعیت کشورهای دیگر، به اتهام «وابستگی به جریان مسیحیت‌ صهیونیستی» خبر داده و با استناد به کتب و سی دی های بشارتیِ ضبط شده از بازداشت شدگان، مدعی شده اند که این افراد در پی «تسخیر ایران» بوده، و «مستنداتی در همین رابطه و همچنین توهین به اسلام، مقدسات و اهل‌بیت شیعه، از جریان مزبور کشف شده است.»

یکی از این رسانه های وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرده که «اعضای باند بازداشت شده که غیر از عوامل داخلی، متشکل از اتباع بیگانه هستند، با هدایت مستقیم از سوی رژیم‌ صهیونیستی (اسرائیل)، ضمن تبلیغ و تبشیر مسیحیت در نقاط مختلف ایران، افراد زیادی را نیز به فرقه مسیحیت تبشیری جذب کرده‌ بودند.»

در سال های اخیر نوکیشان مسیحی ساکن ایران و به قولی مسیحیان فارسی زبان، تحت فشارهای امنیتی و قضایی قرار داشته و برخوردهای خشن و ناقض حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی با آنان صورت گرفته و جمع زیادی از این مسیحیان تحت بازداشت و محکومیت قرار گرفته اند.

1,234 thoughts on “بازداشت و بی خبری از وضعیت نوکیشان مسیحی در شهرهای مختلف ایران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.