نرگس محمدی و سپیده قلیان؛ برگزاری تجمعات “حق” است نه “جرم”

نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر اینک دوران محکومیت خود را در زندان می گذراند و سپیده قلیان، فعال مدنی مدتی پیش در پی تجمع کارگران در اهواز بازداشت و مدتی بعد به زندان اوین منتقل شده است. این دو فعال مدنی در واکنش به بازداشت تعدادی از شهروندان در اجتماعات اعتراضی روزهای کارگر و معلم، طی یادداشتی مشترک ضمن تاکید بر اینکه در قانون اساسی موجود آمده “برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و تشکیل انجمن ها و جمعیت ها، جزء حقوق اساسی ملت است”، اعلام کردند “رویه چهل ساله حکومت تبدیل این حقوق بنیادی از “حق”به “جرم” و سیاستش سرکوب فعالان این عرصه بوده است. راهکار این دو فعال مدنی این است که، “باید بر تحقق “حق” اصرار ورزید، حتی اگر حکومت آن را “جرم “تلقی کند”.

به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر، روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، نرگس محمدی و سپیده قلیان فعالین مدنی طی یادداشتی ضمن محکوم کردن بازداشت تعدادی از شهروندان به دلیل شرکت در اجتماعات اعتراضی روزهای اخیر کارگر و معلم را محکوم کردند و عملکرد حکومت جمهوری اسلامی را خلاف قانون اساسی خودش خواندند. آنها که اینک در بند زنان زندان اوین هستند، اعلام کردند که برگزاری تجمعات حق است و نه جرم.

متن یادداشت نرگس محمدی و سپیده قلیان در ادامه می‌آید:

“طبق اصول مصرح قانون اساسی، برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و تشکیل انجمن ها و جمعیت ها، جزء حقوق اساسی ملت است. این در حالی است که طی چهل سال گذشته، حکومت این حقوق بنیادی را از “حق”به”جرم” تبدیل نموده  و فعالان این عرصه را سرکوب می نماید.

متاسفانه طی روزهای گذشته دهها معلم و کارگر که از سوی انجمن های صنفی شان در تجمع شرکت کرده بودند، بازداشت و حتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. این شیوه برخورد با کارگران و معلمان، تنها تعرض به یک صنف یا گروه نمی باشد، بلکه نقض اصول قانون اساسی کشور و تعرض به حقوق ملت است که در راستای سرکوب جامعه مدنی است.

در شرایطی که معلمان و کارگران به دلیل عدم مدیریت و کارآمدی نظام و وجود فساد سیستماتیک در نظام جمهوری اسلامی ایران در بدترین شرایط اقتصادی و معیشتی زندگی می کنند و اخبار تکان دهنده اختلاس های بی پایان و چپاول اموال ملت هر روز به گوش می رسد، حکومت به جای همدردی و همراهی با قشر زحمتکش و محترم جامعه و گوش سپردن به اعتراضات مدنی و آرام، تجمع کنندگان مسالمت جو را به زندان می افکند و راه های مسالمت آمیز و مدنی را هر روز بیش از پیش به روی فعالان مدنی می بندد.

چه باید کرد؟

باید بر تحقق “حق” اصرار ورزید، حتی اگر حکومت آن را “جرم “تلقی کند.

برگزاری تجمعات و تشکیل انجمن ها حق است.

انتقاد و اعتراضات مدنی حق است.

نرگس محمدی و سپیده قلیان / اردیبهشت ۹۸ / زندان اوین”.

نرگس محمدی که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با در نظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند. به گفته بهزادی راد، نرگس محمدی بیش از ۷ سال محکومیت خود را گذرانده و مشمول آزادی مشروط است.

سپیده قلیان، فعال مدنی به همراه اسماعیل بخشی، فعال کارگری، در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در حالی صورت گرفته بود که تلویزیون ایران شب ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه که در جریان بازداشت و بازجویی پیشین آنها ضبط شده بود را نمایش داد که در آن گفته بودند با “گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران” ارتباط دارند. این افراد در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۹۷ به زندان‌های شیبان و سپیدار و سپس در اردیبهشت ماه ۹۸ به زندان اوین منتقل شدند.

487 thoughts on “نرگس محمدی و سپیده قلیان؛ برگزاری تجمعات “حق” است نه “جرم”

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.