زندان تهران بزرگ؛ نامه ۴۵ تن از محکومین اعتراضات آبان ۹۸ به رئیس قوه قضاییه

چهل و پنج تن از محکومین اعتراضات سراسری آبان ۹۸ محبوس در زندان تهران بزرگ طی نامه ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. این زندانیان با اشاره به اینکه بدون برگزاری جلسات قانونی دادگاه، بدون حضور وکیل، بدون توجه به دفاعیات، بدون توجه به حق اعتراض به حکم دادگاه بدوی و رسیدگی قانونی به حق اعتراضشان و تنها مبتنی بر گزاراشات رابطین قضایی و اعترافات تحت فشار روحی و روانی و… به احکام سنگینی محکوم شده‌اند می‌گویند “این محکومیت سرپرستان خانوارها لرزه بر بنیان خانواده‌های آنها که اکثرا از قشر ضعیف اقتصادی جامعه هستند، انداخته است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انصاف نیوز، چهل و پنج تن از محکومین اعتراضات سراسری آبان ۹۸، که در زندان تهران بزرگ محبوس هستند در نامه ای سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی به مشکلات عدیده‌ شخصی و خانوادگی آنها، اعطای عفو و تخفیف مجازات و مرخصی شدند.

متن کامل این نامه در ادامه می آید:

نامه به رئیس محترم قوه قضاییه جناب آیت‌االله سید ابراهیم رئیسی

موضوع درخواست: رسیدگی به وضعیت به محکومین اعتراضات آبان‌ماه سال ۱۳۹۸

با عرض سلام و خسته نباشید

احتراما به استحضار می‌رساند ۴۵ تن امضاکننده‌ی این مرقومه همگی از محکومین اعتراضات آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ محبوس در زندان تهران بزرگ هستیم که اکثرا با اینکه سابقه‌ی محکومیت کیفری نداریم با سخت‌گیری زایدالوصفی بدون برگزاری جلسات قانونی دادگاه، بدون حضور وکیل، بدون توجه به دفاعیاتشان، بدون توجه به حق اعتراض آنها به حکم دادگاه بدوی و رسیدگی قانونی به حق اعتراضشان و تنها مبتنی بر گزاراشات رابطین قضایی و اعترافات تحت فشار روحی و روانی و… به احکام سنگینی محکوم شده‌ایم و این محکومیت سرپرستان خانوارها لرزه بر بنیان خانواده‌های آنها که اکثرا از قشر ضعیف اقتصادی جامعه هستند، انداخته است و با اینکه حدود یک‌سال در این شرایط وخیم و بحرانی اقتصادی و سلامتی و وضعیت کرونایی در حبس هستیم، بدون بهره‌مندی از امتیازاتی همچون مرخصی کرونایی، عفو، تخفیف مجازات، آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و … در وضعیت روحی و روانی بد و بغرنجی به سر می‌بریم.

علی‌رغم وعده و وعیدهای عفو و تخفیف مجازات چند ماه اخیر مسئولین قضایی و قول مساعد آنها به قرار گرفتن نام اکثرا محکومین اعتراضات آبان‌ماه در لیست عفو ۱۷ ربیع الاول (۱۳ آبان ۱۳۹۹) متاسفانه هیچ‌کدام از این وعده‌ها تا به امروز عملی نشده است. امضا کنندگان این مرقومه خواستار رسیدگی و توجه جناب عالی به مشکلات عدیده‌ی شخصی و خانوادگی خود و اعطای عفو و تخفیف مجازات یا مرخصی کرونایی … و برخورد توام با رافت اسلامی هستند تا به امید خدا هر چه سریع‌تر به آغوش گرم و کانون پر مهر خانوادهایشان بازگردیم.

۲۳ آذر ۱۳۹۹

اسامی امضا کنندگان:

حسین ریحانی/ سیامک مقیمی/ محسن سبزعلی/ رضا علی‌دوست/ علی بیکس/ صمد علیجانی/ رضا رمضان‌زاده/ رامین باقریان/ محمد بیگی/ سیدرضا قریشی/ مهدی حسنی‌پور/ توحید فتوحی/ رضا بیگوند/ سید امید موسوی/ سعید رزارقی/ رضا مرادیانی/ سیامک پایمرد/ علی‌اصغر کرامتی/ احمدعلی حاتمی/ جواد آدینه‌وند/ امید میردریکوند/ جمیل قهرمانی/ وحید باقری/ مجید قراباغی/ ابوالفضل شهبازی/ مهدی باقری/ محمد خدابخش/ سعید هادی‌لو/ ساحل رضایی/ داوود غفاری/ ایمان مرزان بخش/ سعید اسدی/ حسین آرمند/ محمد آدم/ محمدباقر سوری/ احسان خزایی/ میلاد ارسنجانی/ امیراحسان قاضی/ حمید جهانگیری/ مهدی وحیدی/ نوید لطیفی پارسا/ هادی خاتمیان/ امیرحیسین کشاورزی کرجی/ مهرشاد سعدی‌نیا/ کیانوش ولی الهی.

اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.