گزارش تکمیلی از ضرب و شتم زندانیان سیاسی در زندان قرچک ورامین

روز یکشنبه ۲۳ آذرماه مسئولان زندان قرچک ورامین به همراه ۲۰ تن از ماموران زن و مرد گارد زندان پس از ورود به بند ۸ زندان قرچک با شوکر و باتوم اقدام به ضرب و شتم زندانیان سیاسی محبوس در این بند کردند. ماموران نهایتا گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی را از زندان خارج کرده و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل کردند. از زمان روی کار آمدن صغری خدادادی، سرپرست جدید زندان قرچک ورامین فشارها و محدودیت‌ها بر زندانیان سیاسی به شکل گسترده‌ای افزایش پیدا کرده است؛ در آخرین مورد از این اقدامات خانم خدادادی به زندانیان گفته است برای کلیه زندانیان سفارش چادر داده شده و همگی آنها بالاجبار باید در زندان از پوشش چادر استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۹، مسئولان زندان قرچک ورامین به همراه ماموران گارد ویژه زندان اقدام به ضرب و شتم زندانیان سیاسی در این زندان کردند.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: «روز یکشنبه مسئولان زندان قرچک ورامین به صبا کردافشاری، مریم ابراهیم وند و مژگان کشاورز گفتند که بنا به تصمیم زندان باید به بند ۶ که زندانیان جرائم عمومی در آن نگهداری می‌شوند منتقل شود. این تصمیم با مخالفت آنها و دیگر زندانیان مواجه شد. در نهایت مسئولان زندان به همراه ماموران گارد زندان متشکل از ۲۰ مرد و زن پس از ورود به بند ۸ با باتوم و شوکر برقی اقدام به ضرب و شتم زندانیان سیاسی محبوس در این بند کردند. پس از ضرب و شتم زندانیان چند تن از ماموران گارد موهای گلرخ ایرایی را گرفته و او را روی زمین کشیدند و با بیان اینکه او باید به بازداشتگاه سپاه منتقل شود، وی را با خود بردند.»

این منبع مطلع در ادامه در خصوص وضعیت زندانیان آسیب دیده به هرانا گفت: «اکنون تعدادی از زندانیان دچار آسیب و کبودی در نقاط مختلف بدن شده و بدون رسیدگی پزشکی در بند هستند. مسئولان زندان نیز درهای این بند را به روی زندانیان بسته‌اند و گفته‌اند اجازه خروج از بند ندارند.»

صبا کردافشاری، مریم ابراهیم بند، مژگان اسکندری، سمیرا هادیان، لیلا میرغفاری، سهیلا حجاب، زهره سرو، زهرا صفایی، فروغ تقی پور، پرستو معینی، پریزاد حمیدی شفق، مرضیه صفایی و رها احمدی شماری از زندانیان سیاسی هستند که بدون رعایت اصل تفکیک جرایم و محروم از امکانات اولیه در بند ۸ در کنار ۱۰ زندانی از متهمان جرائم عمومی نگهداری می‌شوند.

تصویری از صغری خدادادی، سرپرست زندان قرچک ورامین

مسئولان زندان کماکان در صدد انتقال صبا کردافشاری، مریم ابراهیم بند و مژگان کشاورز به بند ۶ این زندان هستند. این زندانیان در پاسخ به آنها گفته‌اند در بند فعلی اصل تفکیک جرائم رعایت نشده و حال بنا بر این اصل تفکیک چون اتهام آنها سیاسی است حاضر به جابجایی به بندی که زندانیان جرائم خشن در آن نگهداری می‌شوند نیستند.

پس از انتصاب مهدی محمدی مدیر سابق زندان قرچک ورامین به سمت معاون اداری مالی اداره کل زندان‌های استان تهران و با روی کار آمدن صغری خدادادی، سرپرست جدید این زندان فشارها و محدودیت‌ها بر زندانیان سیاسی به شکل گسترده‌ای افزایش پیدا کرده است؛ در آخرین مورد از این اقدامات خانم خدادادی به زندانیان گفته است برای کلیه زندانیان سفارش چادر داده شده و همگی آنها بالاجبار باید از پوشش چادر استفاده کنند.

تصمیم برای اجباری شدن پوشش چادر در این زندان در حالی است که، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه پیشتر مدعی لازم نبودن پوشیدن چادر در خصوص متهمان شده بود. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز شهریورماه سال گذشته از عدم وجود الزام بر پوشیدن چادر برای زندانیان گفته بود. به علاوه در قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری نیز اشاره‌ای بر اجبار پوشش چادر برای زنان زندانی نشده است. در قوانین سازمان زندان‌ها نیز ذکر نشده که زنان زندانی در زمان ملاقات باید از پوشش چادر استفاده کنند و زندانیان سیاسی بر اساس قانون از داشتن لباس فرم نیز معاف هستند که سال‌هاست این قانون به‌خصوص در بند زنان زندانی سیاسی نقض می‌شود.

هرانا پیشتر در گزارشی از ضرب و شتم و انتقال گلرخ ایرایی از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین خبر داده بود.

دلیل انتقال گلرخ ایرایی مشخص نیست؛ با این حال دستگاه‌های امنیتی ایران سابقه‌ی طولانی در پرونده‌سازی برای زندانیان در شرف آزادی دارند. اکنون در حالی که یک سال از مدت محکومیت خانم ایرایی مانده، خانواده خانم ایرایی از اینکه دستگاه‌های امنیتی درصدد تلاش برای ایجاد مشکل حقوقی و طرح اتهامات جدید علیه وی باشند و نسبت به وضعیت سلامتی وی در نگرانی بسر می‌برند. خانم ایرایی پیشتر در تاریخ ۱۷ آذرماه امسال طی احضاریه‌ای که در زندان به وی ابلاغ شد، به بازداشتگاه اطلاعات سپاه احضار شده بود.

نسرین ستوده و مرجان داوری دیگر زندانیان محبوس در این زندان هستند که طی هفته گذشته پس از موافقت با درخواست آنها از بند ۸ به بند مشاوره ۱ این زندان منتقل شدند. الهام برمکی نیز اوایل هفته جاری از این بند به بند ۶ قرچک منتقل شده است.

هرانا پیشتر در گزارشی به شرح مشکلات و لیست اسامی زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین پرداخته بود.