بازداشت پنج درویش گنابادی در شهرهای مختلف ایران، همزمان با تایید حبسهای ده ساله سه درویش دیگر

بر اساس گزارش ها، طی روزهای گذشته، پنج تن از فعالان و حامیان دراویش گنابادی در تهران و کرج توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده اند، که از وضعیت و سرنوشت آنان خبری منتشر نشده است. همچنین سه درویش دیگر، برای گذارندن حبس ده ساله، عازم زندان اوین شدند.

بنا به گزارش منابع حقوق بشری، زهره انتصاری و مریم مرادی، روز یکشنبه 11 آوریل 2021، در منزل خود در غرب تهران بازداشت شدند، که از وضعیت و محل نگهداری آنان خبری در دست نمی باشد. همچنین حمید فرجی، یکی از فعالان مجازی دراویش گنابادی نیز، عصر همان روز 11 آوریل 2021،  در محل کار خود در کتابفروشی عطار تهران بازداشت شد.

گزارش ها می افزاید؛ روز پنجشنبه 15 آوریل 2021، دو درویش گنابادی دیگر، بنامهای سارنگ بنی بیات و وحید چهره ساز در کرج، با یورش به ماموران امنیتی به منزل بنی بیات، مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفتند.

در ادامه این گزارش آمده است که منازل این افراد مورد تفتیش واقع شده، ادوات ماهواره، کتب، رایانه و برخی وسایل آنها مورد ضبط قرار گرفته است.

طی ماههای اخیر، سپاه پاسداران پس از اعلام بازداشت دراویش گنابادی، ادعا کرده که بازداشت شدگان، «منحرف مذهبی» و «مبلغ و مروج فرقه های انحرافی» بوده اند، که علاوه بر «تبلیغ فرقۀ انحرافی دراویش»، اقدام به «تشویش اذهان عمومی و انحراف مردم و جوانان» کرده بودند.

در گزارشی دیگر در مورد نقض حقوق دراویش در ایران، حکم حبس ده سالۀ 3 درویش دیگر در دادگاه تجدید نظر تایید و روز شنبه 17 آوریل 2021، به اجرا در آمد و هر سه تن از بازداشتگاه سپاه پاسداران به زندان اوین منتقل شدند.

محکوم شدگان محمد غلامی، محمد یوسفی و دانیال ارجمند هستند که از فوریه 2020 و قبل از روز جهانی دراویش، با اتهاماتی چون «عضویت در فرقه انحرافی دراویش» و «اقدام علیه امنیت ملی»، دستگیر و ماهها در وضعیت ناگوار جسمی و روحی و بازداشت موقت بودند، که احکام آنها پس از طی مراحل بازپرسی و دادگاه، ابلاغ و سپس تایید شد.

طی سالهای اخیر و به ویژه پس از هشدار رهبر جمهوری اسلامی و برخی مراجع شیعه در خصوص ترویج طریقت های تصوف، فشار بر دراویش گنابادی در ایران افزایش یافته و هم اکنون ده‌ها تن از اعضا و حامیان و فعالان این طریقت، در زندان‌ها و بازداشتگاههای جمهوری اسلامی به سر می‌برند.