سپاه از بازداشت ۱۲ شهروند ایرانی به دلیل فعالیت فیسبوکی خبر داد

بخش سایبری سپاه پاسداران تعداد بازداشت شدگان روزهای اخیر را ۱۲ و احضار شدگان را ۲۴ تن اعلام کرد، این احضار و بازداشت شدگان متهم هستند که مدیریت تعدادی از صفحات فیسبوکی را بر عهده داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرکز جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران با انتشار اطلاعاتی جدید تعداد بازداشت شدگان روزهای اخیر را ۱۲ تن اعلام نمود، این نهاد که عمدتا در زمینه مبارزه با آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات فعال است مدعی شد ۳۵۰ صفحه فیسبوکی که بنابر ادعای این نهاد برخلاف قوانین کشور فعالیت می‌کردند شناسایی کرده‌اند که از این تعداد ۱۳۰ صفحه به طور کلی حذف شده است، به گفته یکی از مسئولان این نهاد متهمینی که در این فضا فعالیت داشتند از استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان بودند، این منبع با بیان اینکه ۱۲ نفر متهم دستگیر و ۲۴ نفر بنا به حکم قضایی برای پاسخگویی دعوت شدند اضافه کرد: متهمین این پرونده همگی آقا هستند و متوسط سن آن‌ها ۲۵ سال است و همه سابقه قضایی دارند.

لازم به یادآوری است مرکز جرائم سازمان یافته وابسته به سپاه پاسداران است که فعالیت آن عمدتا در رابطه با حوادث پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در ایران نمود دارد، این نهاد عمدتا در پی تبلیغات و بزرگنمایی توان سایبری سپاه پاسداران گا‌ها به خرابکاری و ارایه اطلاعات ناصحیح اقدام می‌کند. جایگاه این نهاد و شیوه فعالیت آن در قانون مشخص نشده است و در کارنامه آن اقدامات غیرقانونی، انتشار اکاذیب، نقض حریم خصوصی، جعل اطلاعات و بسیاری موارد غیرقانونی دیگر دیده می‌شود. بسیاری از زندانیان عقیدتی فعلی و سازمانهای مدنی ایرانی قربانی اقدامات این نهاد برای بزرگنمایی توان سایبری خود و ایجاد رعب و هراس به هدف محدود کردن یا متوقف کردن فعالیت‌های شهروندان ایرانی در فضای اینترنت شده‌اند.