امیرحسین پورجعفر کودک-مجرم متهم به قتل ستایش قریشی «به احتمال زیاد» امشب اعدام می‌شود

مجتبی فرحبخش، وکیل امیرحسین پورجعفر، کودک-مجرمی که به اتهام قتل ستایش قریشی به اعدام محکوم شده، به کمپین گفت موکلش برای آخرین بار با خانواده‌اش ملاقات کرده و قرار است حکم اعدام صبح پنجشنبه چهاردهم دی ماه در زندان رجایی‌شهر کرج اجرا شود. عسگر قاسمی آقباش، وکیل خانواده ستایش قریشی نیز به کمپین گفت با توجه به این که تلاش‌ها برای جلب رضایت موکلانش و گذشت از قصاص بی‌نتیجه بوده، حکم به احتمال زیاد اجرا خواهد شد.

مجتبی فرحبخش، وکیل امیرحسین پورجعفر، روز سیزدهم دی ماه به کمپین گفت علیرغم این که موکلش در زمان ارتکاب قتل زیر هیجده ساله بوده ولی پزشکی قانونی قوه قضائیه تایید رای داده که او در زمان ارتکاب قتل دارای رشد و کمال عقلی بوده و حکم اعدام تایید شده است. مجتبی فرحبخش به کمپین گفت تلاش‌های او و خانواده امیرحسین پورجعفر برای جلب رضایت خانواده ستایش قریشی بی‌نتیجه بوده و با صدور اجازه ریاست قوه قضائیه، صبحگاه چهاردهم دی برای اجرای حکم مشخص شده است.

امیرحسین پورجعفر به اتهام تجاوز، قتل و مثله کردن جنازه ستایش قریشی (جنایت بر میت) به دو بار اعدام و پرداخت دیه محکوم شده است. او که متولد آذر ماه ۱۳۷۸ است، متهم شد در ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ و زمانی که کمتر از هیجده سال داشته ستایش قریشی، دختربچه مهاجر افغانستانی را در حومه شهر ورامین پس از تجاوز به قتل رسانده و جنازه‌اش را با اسید سوزانده است.

امیرحسین پورجعفر در دادگاه به جرم خود اعتراف کرد و در آذر ماه ۱۳۹۵ در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران به اتهام تجاوز به عنف به اعدام، به اتهام قتل عمد به قصاص و به اتهام جنایت بر میت به پرداخت دیه محکوم شد. این حکم با حکم پزشکی قانونی مبنی بر رشد عقلی در زمان ارتکاب قتل در بیستم دی ماه ۱۳۹۵ از سوی شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور نیز تایید شد و با توجه به هیجده ساله شدن متهم در آذر ماه امسال (۱۳۹۶) طبق قوانین ایران حکم می‌تواند اجرا شود.

عسگر قاسمی اقباش، وکیل خانواده ستایش قریشی نیز با تایید این خبر به کمپین گفت علیرغم تلاش او و خانواده و وکلای امیرحسین، خانواده قریشی حاضر به رضایت دادن نشده‌اند و حکم قرار است صبح چهاردهم دی ماه اجرا شود. این وکیل دادگستری به کمپین گفت با توجه به عدم حضور وکیل و خانواده ستایش قریشی در محل اجرای حکم، احتمال رضایت در پای چوبه دار منتفی است و حکم «متاسفانه به احتمال زیاد» اجرا خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران از انگشت شمار کشورهایی است که علیرغم تعهداتش به «میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی» و «کنوانسیون حقوق کودک»، همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهد. قوانین کیفری ایران با استناد به فقه و مذهب شیعه و بر خلاف کنوانسیون حقوق کودک، سن مسئولیت کیفری را پانزده سال تعریف کرده است. قوه قضائیه ایران کودک مجرمان محکوم به اعدام را تا ۱۸ سالگی در زندان نگهداری می‌کند و حکم آنان را پس از ۱۸ سالگی اجرا می‌کند.

قانون جدید مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به نظر می‌رسید قرار است اعدام کودکان مجرم را متوقف کند. طبق ماده ۹۱ این قانون، مجرمانی که به دلیل ارتکاب جرم در کمتر از ۱۸ سالگی به قصاص محکوم شده باشند، چنانچه در رشد و کمال عقلی آنان شبهه وجود داشته باشد، اعدام نخواهند شد. طبق تبصره این ماده، یکی از روش‌های تشخیص رشد و کمال عقلی در زمان ارتکاب جرم، می‌تواند نظر پزشکی قانونی باشد، ولی از زمان تصویب این قانون نیز کودک مجرمان زیادی علیرغم کودک بودن در زمان ارتکاب جرم، با استدلال «بلوغ و رشد عقلی» در زمان اجرای حکم اعدام شده‌اند.

63 thoughts on “امیرحسین پورجعفر کودک-مجرم متهم به قتل ستایش قریشی «به احتمال زیاد» امشب اعدام می‌شود

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.