صدور حکم اعدام برای رامین حسین‌پناهی: «موکلم یک معترض سیاسی و بی‌گناه است»

حسین احمدی‌نیاز وکیل رامین حسین‌پناهی، به کمپین گفت موکلش که یک فعال سیاسی معترض است بدون دست بردن به اسلحه و یا شرکت در حرکتی مسلحانه، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به اتهام بغی از طریق عضویت در حزب کومله زحمتشکان کردستان ایران به اعدام محکوم شده است.

حسین احمدی نیاز به کمپین گفت حکم اعدام موکلش روز پنجم بهمن ۱۳۹۶ به او ابلاغ شده و قصد دارد در فرصت قانونی ۲۰ روزه به آن اعتراض کند. آقای احمدی نیاز به کمپین گفت موکلش یک فعال سیاسی معترض است و اتهام بغی که به معنای قیام مسلحانه است درباره او مصداق ندارد: «موکل من بیگناه و یک معترض و فعال سیاسی بوده که نه در قیام یا حرکت مسلحانه‌ای شرکت کرده و نه دست به اسلحه برده و بنا بر این اتهام بغی که مخصوص دست بردن به سلاح و شرکت در یک نبرد مسلحانه است درباره ایشان صدق نمی‌کند.»

این وکیل دادگستری به کمپین گفت امیدوار است دیوان عالی کشور در مرحله تجدید نظر با رافت بیشتری حکم صادر شده در دادگاه بدوی را نقض کند: «این حکم شایسته موکل من نیست و قابل نقض شدن است و من امیدوارم با دفاعیات و رافت بیشتر، در مرحله تجدیدنظر خواهی و در دیوان عالی کشور حکم اعدام نقض شود.»

رامین حسین پناهی ۲۴ ساله، سوم تیر ماه ۱۳۹۶ در حمله نیروهای سپاه پاسداران به یک تیم از اعضا و وابستگان حزب کومله کردستان از ناحیه شکم، کمر و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بازداشت شد. سه تن دیگر به نام‌های حامد سیف پناهی، بهزاد نوریو صباح حسین پناهی نیز در این درگیری کشته شدند که هنوز پیکرهای آنان به خانواده تحویل داده نشده است. رامین حسین‌پناهی ابتدای بازداشت در سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه نگهداری می‌شد، پس از مدتی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد و اکنون در زندان عمومی سنندج به سر می‌برد.

کومله کردستان ایران، یک حزب مسلح و مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران است که عمدتا در مناطق کردنشین ایران فعالیت می‌کند. این حزب پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران با جمهوری اسلامی وارد مبارزه مسلجانه شد. تعداد زیادی از اعضای این حزب و همچنین شهروندانی به اتهام ارتباط با این حزب از سوی جمهوری اسلامی کشته شده و یا به اعدام و زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

بغی که واژه‌ای عربی و از فقه تشیع وارد قانون مجازات اسلامی ایران شده در لغت به معنای تجاوز و تعدی به حقوق دیگران و موضوع مواد ۲۷۸ و ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ است.

بر اسا ماده ۲۸۷ این قانون گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، قیام مسلحانه کند باغی محسوب می شود و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می گردند. اما در ماده ۲۸۸ این قانون آمده است هرگاه اعضای گروه باغی، قبل از درگیری و استفاده از سلاح، دستگیر شوند، چنانچه سازمان و مرکزیت آن وجود داشته باشد به حبس تعزیری درجه سه و درصورتی که سازمان و مرکزیت آن از بین رفته باشد به حبس تعزیری درجه پنج محکوم می شوند.
با توجه به تاکید حسین احمدی نیاز وکیل رامین حسین پناهی به عدم دست بردن به سلاح و عدم شرکت در یک جدال مسلحانه، به نظر می‌رسد این وکیل دادگستری امیدوار است حکم موکلش در دیوان عالی کشور دست کم طبق ماده ۲۸۸ این قانون به حبس تغییر کند.

دیوان عالی کشور عالی‌ترین مرجع قضایی در ایران است که وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی را بر عهده دارد. پرونده‌هایی که متهم در آن به اعدام محکوم شده است پس از اعتراض مستقیما به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود.

 

2 thoughts on “صدور حکم اعدام برای رامین حسین‌پناهی: «موکلم یک معترض سیاسی و بی‌گناه است»

  • 05/01/2021 در t 17:35
    Permalink

    Taxi moto line
    128 Rue la Boétie
    75008 Paris
    +33 6 51 612 712  

    Taxi moto paris

    Thanks for your personal marvelous posting!

    I definitely enjoyed reading it, you are a great author.I will be sure to bookmark your blog and may come back later on. I want
    to encourage that you continue your great posts, have a nice evening!

  • بازپینگ: DevSecOps

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.