بی خبری از وضعیت تعدادی از بازداشت شدگان اخیر در کرمانشاه و ایلام

در ادامۀ موج سرکوب و بازداشت های اخیر در ایران، هفت تن از وبلاگ نویسان منتقد، فعالان حوزه رسانه و کنشگران حقوق بشری کُرد، در شهرهای کرمانشاه و ایلام بازداشت شده و با گذشت چند هفته، از سرنوشت و وضعیت آنان خبری منتشر نشده است.

 

به گزارش منابع حقوق بشری، در جریان موج جدید بازداشتها، بهمن ملکی، فرهاد حشمتی، علی کوچکپور، کیوان محمدی و حسین طهماسبی در کرمانشاه، و جواد خیبر و لاله آقایی، در ایلام بازداشت شده و اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نمی باشد.

 

کردها دی ماه

بر اساس گزارش ها، بهمن ملکی روز نهم دی ماه ۹۶، برابر با ۳۰ دسامبر ۲۰۱۷، در محل کار خود دستگیر و بعد از ضرب و شتم شدید توسط ماموران، به محلی نامعلوم منتقل شد.

 

کیوان محمدی و حسین طهماسبی، دو فعال رسانه ای کُرد نیز، روز ۱۳ دی ۹۶ – سوم ژانویه ۲۰۱۸ دستگیر و بر اساس گزارش های رسیده، به بازداشتگاه زندان دیزل آباد منتقل شده‌اند.

 

همچنین فرهاد حشمتی و علی کوچکپور، دو فعال حقوق بشری و وبلاگ نویس کُرد، در تاریخ ۲۴ دی ماه، برابر با ۱۴ ژانویه ۲۰۱۸، در منزل آقای حشمتی بازداشت شدند، که طبق اظهارات شاهدان عینی و همسایگان، آن محل توسط ماموران امنیتی مورد تفتیش و بازرسی و ضبطِ ادوات ماهواره، رایانه، کتب و برخی مدارک قرار گرفت.

 

به گزارش منابع موثق، فعالان بازداشتی فوق الذکر، از فعالان مجازی بوده و در رابطه با انعکاس و پوشش اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند.

 

همچنین مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان اعلام کرد که از سرنوشت جواد خیبر و لاله آقایی که در ایلام بازداشت شده بودند اطلاع دقیقی کسب نشده است.

 

جواد خیبر فعال رسانه ای اهل ایلام است که در روز ۱۳ دی بازداشت شد.

 

در اعتراضات اخیر که با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت، مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند، که از سرنوشت و یا محل نگهداری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

رحمانی فضلی، وزیر کشور رژیم ایران در گفتگوی تازه خود اذعان کرد: «اعتراض های دی‌ماه در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد.»

 

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت. نیروهای امنیتی رژیم ایران با مشت آهنین و گلوله به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.

 

 

 

1,251 thoughts on “بی خبری از وضعیت تعدادی از بازداشت شدگان اخیر در کرمانشاه و ایلام

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.