دستکم ۷ تجمع اعتراضی برگزار شد

خبرگزاری هرانا – طی روز گذشته و امروز، جمعی از بازنشستگان پتروشیمی آبادان، جمعی از کشاورزان برنج‌کار خوزستان، تعداد ۱۰۰ نفر از کارکنان پسماند و خدمات شهری شهرداری آبادان، جمعی از کارگران شرکت هپکو اراک، جمعی از مردم شهرستان کازرون، جمعی از مالباختگان موسسه کاسپین تهران و جمعی از کارگران و کارکنان راه‌آهن ناحیه لرستان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا مورخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، جمعی از بازنشستگان پتروشیمی آبادان روزگذشته مقابل ساختمان فرمانداری ویژه آبادان تجمع کردند.

صبح دیروز (دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه) شماری از بازنشستگان پتروشیمی آبادان مقابل ساختمان فرمانداری ویژه آبادان تجمع کردند.

این بازنشسته‌ها که خواستار وصول مطالبات محقق نشده و پرداخت به موقع مستمری بازنشستگی خود هستند، می‌گویند: “حقوق بازنشستگان پتروشیمی آبادان توسط صندوق کارفرما پرداخت می‌شد و اخیرا این صندوق در پیامک‌هایی به بازنشستگان اعلام کرده که دیگر حقوق بازنشستگی آنها را پرداخت نمی‌کند”.

به گفته آنها، در بدترین شرایط در پتروشیمی آبادان مشغول کار بودیم و در طول مدت اشتغالمان سهم بیمه ما از حقوق کسر شده و حالا موقع آن است که بیمه بازنشستگی به موقع حقوق حداقلی ما را پرداخت کند.

این بازنشستگان در ادامه می‌گویند: “در آستانه ماه مبارک رمضان این انصاف نیست که حقوق بازنشستگی ما قطع شود”.

در این زمینه احمد شاکری (عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگان آبادان) گفته است: “صندوق بازنشستگی کشوری به دلیل بدهی ۲۰ میلیارد ریالی پتروشیمی آبادان به این صندوق حاضر به پرداخت حقوق بازنشستگان نیست”.

احمد شاکری اظهار داشت: “این موضوع به صورت پیامکی به اطلاع بازنشستگان رسیده و حقوق اردیبهشت آنها نیز تاکنون پرداخت نشده است”.

به گفته وی، حقوق بازنشستگان پتروشیمی آبادان بیستم هر ماه واریز می‌شد.

ادامه اعتراضات برنج‌کاران خوزستان / استانداری جواب روشنی نمی‌دهد

به گزارش ایلنا مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، در روزهای گذشته و امروز برنج‌کاران خوزستان در اعتراض به ممنوعیت کشت برنج تابستانه مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

این برنج‌کاران که دو روز متوالی از ساعات آغازین صبح مقابل استانداری جمع شدند، خواستار رفع این ممنوعیت هستند و می‌گویند: ممنوعیت کاشت برنج در شرایطی که هیچ جایگزینی برایمان تعریف نشده، معیشت ما را نابود می‌کند.

یکی از برنج‌کاران گفت: “استانداری خوزستان هیچ پاسخ روشنی به ما نداده است و همچنان بلاتکلیفیم”.

این کشاورز با بیان اینکه «کشت برنج» شغل سنتی من، پدر و برادرانم است، می‌گوید: “به بهانه کمبود آب، کشت برنج در ساحل کارون را ممنوع کرده‌اند اما هیچ فکری به حال بلاتکلیفی ما نکرده‌اند”.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش از این  اعلام کرد براساس مصوبه شورای کشاورزی استان کشت برنج برای سال زراعی ۹۸-۹۷ در این استان ممنوع خواهد شد. وی بحران آب موجود در کشور را علت این تصمیم اعلام کرد و خواستار این شد که برنج‌کاران به دنبال کشت حبوبات و سویا به‌‌جای برنج باشند.

طبق آمار رسمی، استان خوزستان از لحاظ کشت و تولید برنج بعد از استان‌های گیلان و مازندران، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است و شوش، شوشتر، اهواز، ایذه، باغملک و دشت آزادگان از عمده شهرستان‌های برنج‌خیز استان هستند.

جمعی از کارگران شهرداری آبادان خواستار مطالبات خود شدند

به گزارش ایرنا مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، تعداد ۱۰۰ نفر از کارکنان پسماند و خدمات شهری شهرداری آبادان به دلیل آنچه که پرداخت نشدن ۲ ماه حقوق و ۶ ماه مزایا عنوان شده سه شنبه مقابل ساختمان مرکزی شهرداری آبادان تجمع صنفی برگزار کردند.

این کارگران که از صبح روز سه شنبه دست از کار کشیده بودند با حضور در مقابل ساختمان شهرداری مرکزی خواستار پرداخت حقوق عقب افتاده خود با توجه به نزدیکی به ماه رمضان شدند.

این کارگران در گفت و گو با ایرنا مدعی شدند: “همه کارگران شهرداری در بخش های مختلف چندین ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند”.

آنها افزودند: “از مسئولان شهرداری آبادان و شورای اسلامی شهر تقاضای رسیدگی به مشکل و اقدام عاجل برای پرداخت شدن حقوق خود هستیم”.

معاون امور مالی شهرداری آبادان در این خصوص به خبرنگاران گفت: “از ماه گذشته بر اساس دستور العمل استانداری خوزستان منطقه چهار شهرداری آبادان منحل و بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان آن در شهرداری سه آبادان ادغام شد”.

آرش دُر اظهار داشت: “۶ ماه اضافه کار و هفت ماه سهم بیمه این کارگران پرداخت نشده ضمن اینکه هفته پیش چهار ماه اضافه کار این کارگران به مبلغ چهار میلیارد ریال پرداخت شده است”.

وی افزود: “کارگران پسماند و فضای سبز و کارکنان شهرداری آبادان چهار ماه است اضافه کار و حقوق دریافت نکرده اند و ۶۰۰ میلیارد ریال نیز به بیمه تامین اجتماعی بابت حق بیمه کارکنان شهرداری در سال های گذشته بدهی داریم”.

معاون امور مالی شهرداری آبادان کسر ۱۶۰ میلیارد ریال عوارض ارزش افزوده پالایشگاه آبادان از منابع درآمدی شهرداری را یکی از چالش های شهرداری این شهر عنوان کرد و بیان داشت: “علاوه بر این، شهرداری آبادان یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال منابع درآمدی در بخش های مختلف از جمله آلایندگی و ارزش افزوده را از دست داده است”.

وی افزود: “در چندماه گذشته این شهرداری توانسته ۱۷۰ میلیارد ریال کاهش هزینه داشته باشد و ۷۵ میلیارد ریال نیز از هزینه های غیر ضروری خود کسر کند”.

وی اظهار داشت: “با توجه به وضعیت مالی این شهرداری غیر از طرح های اولویت دار طرح و پروژه جدید تعریف نمی شود”.

دُر افزود: “شهرداری آبادان از بسیاری از ارگان ها و نهادهای دولتی از جمله شرکت هواپیمایی زاگرس، فرودگاه آبادان و برخی بیمارستان ها طلبکار است”.

هپکویی‌ها مسیر راه آهن شمال-جنوب را باز کردند

به گزارش ایسنا مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، کارگران معترض شرکت هپکو اراک که سه روز است مسیر راه آهن شمال-جنوب را به نشانه اعتراض به عدم تحقق مطالبت‌شان بسته‌اند، دقایقی قبل این خط را تخلیه کردند.

به دنبال گفت‌وگوی استاندار و دیگر مسئولان استان با این کارگران که در اعتراض به عدم تحقق مطالبت‌شان در حوزه حقوق و دستمزد و عملکرد سهامدار و وضعیت شرکت، خط راه آهن را مسدود کرده بودند، در نهایت دقایقی قبل آنان محل را ترک کردند و خط باز شد.

به گزارش ایسنا، به گفته یکی از کارگران، آنان تصمیم گرفتند با صدور بیانیه‌ای تا روز دوشنبه به مسئولان برای به سرانجام رسیدن موضوع اعتراضات‌شان فرصت بدهند و در صورت عدم تحقق این مهم، دوباره به این محل بازگردند.

معاون استاندار به ایسنا گفته است: “اقدامات برای رفع مشکلات هپکو در حال انجام است”.

اعتراض جمعی از مردم شهرستان کازرون

به گزارش هرانا مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، امروز، جمعی از مردم شهرستان کازرون در اعتراض به طرح جدید تقسمات کشوری و جدا شدن بخش های از این شهرستان، اقدام به برگزاری تجمع کردند.

مردم شهرستان کازرون امروز شعار های مانند: “غزه حمایت میشه، کازرون خیانت میشه” سر دادند. ادامه اعتصاب کارگران راه‌آهن، چهارمین روز اعتصاب کارگران راه‌آهن ناحیه لرستان

به گزارش زادیو زمانه مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، اعتصاب کارگران و کارکنان راه‌آهن ادامه دارد. کارگران و کارکنان راه‌آهن ناحیه لرستان که سه ماه است حقوق نگرفته‌اند چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت برای چهارمین روز متوالی اعتصاب کردند.

بیش از ۶ هزار تن کارگران پیمانی راه‌آهن سراسری که تحت پوشش شرکت تراورس قرار دارند، به عدم امنیت شغلی و تعویق دستمزد و بیمه معترض‌اند. اغلب کارگران با قراردادهای یک یا چند ماهه کار می‌کنند و پرداخت دستمزد و حق بیمه آن‌ها از ۲ تا ۱۳ ماه به تعویق افتاده است.

کارگران راه‌آهن ناحیه لرستان گفته‌اند مسئولان شرکت به آن‌ها اجازه تجمع نمی‌دهند. آن‌ها به بایکوت خبری اعتراضات کارگران راه‌آهن در رسانه‌های داخلی نیز انتقاد کرده‌اند.

گفته می‌شود کارگران راه‌آهن دستکم در دو منطقه دیگر در اعتصاب هستند.

کارگران راه آهن هرمزگان نیز از طریق پیامی در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند از بهمن سال ۹۶ تاکنون دستمزد نگرفته‌اند. مسئولان هر بار به آن‌ها وعده می‌دهند آخر هفته مطالباتشان پرداخت شود اما به آن عمل نمی‌کنند. کارگران راه‌آهن هرمزگان گفته‌اند در صورت ادامه این وضعیت مقابل استانداری تجمع خواهند کرد.

همزمان با اعتصاب کارگران راه‌آهن، مهمانداران شرکت مسافربری رجاء نیز به شرایط کار و عدم امنیت شغلی اعتراض کرده‌اند. مهمانداران که پیش از این در اعتراض به عدم امنیت شغلی اعتصاب و مقابل شرکت حمل و نقل رجاء تجمع کرده بودند، قصد دارند در روزهای آینده مجدداً تجمع اعتراضی برپا کنند.

طی یک هفته اخیر خبرها و تصاویری از اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران راه‌آهن در بیش از ۱۰ شهر منتشر شده است

291 thoughts on “دستکم ۷ تجمع اعتراضی برگزار شد

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.