بازداشت و احضار پنج فعالان سیاسی و مدنی در استانهای تهران و خوزستان

گزارش منابع حقوق بشری حاکی از آن است که طی هفته اخیر، سه فعال منتقد جمهوری اسلامی، در تهران و اهواز بازداشت و همچنین دو کنشگر حقوق بشری عرب نیز به مراجع قضایی احضار شده اند.

بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، دو فعال رسانه ای عرب اهوازی بنامهای رضا باوی و فواد صادقی روز نهم آبان ماه ١٣۹۹ در فرودگاه بین المللی تهران و کمال حسینی روز دهم آبان در مقابل دانشگاه چمران اهواز توسط ماموران  امنیتی بازداشت شدند.

همچنین دو فعال حقوق بشری عرب بنامهای رضا کوتی و کریم آلبوشوکات نیز، روز دوشنبه ١۲ آبان ماه به شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی اهواز احضار شده اند.

در ادامه اعلام شده است که پس از بازداشت آقایان باوی و صادقی و حسینی، منازل آنها مورد تفتیش واقع و خانواده هایشان مورد تهدید و اهانت قرار گرفته اند. همچنین وسایل شخصی و رایانه های بازداشت شدگان نیز در جریان تفتیش منزل آنها، ضبط شده است.

از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و وضعیت سه فعال مدنی و رسانه ای مذکور، و همچنین علت احضار کوتی و آلبوشوکات اطلاعی در دست نیست، اما در جریان مراجعات مکرر خانواده های بازداشت شدگان به مراجع قضایی و انتظامی، به آنها اعلام شده است که به بازداشتگاه های متعلق به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران منتقل شده اند.

طی روزهای اخیر، و در آستانه اولین سالگرد قیام خونین آبان ماه، که منجر به کشته شدن دست کم ١۵۰۰ تن و بازداشت و ربایش و زخمی شدن هزاران تن از معترضان در آبان ماه ۹٨ شد، تعدادی از فعالان سیاسی، مدنی، روزنامه نگاران، دانشجویان، کنشگران حقوق بشری و همچنین تعدادی از وبلاگ نویسان منتقد حکومت، مورد احضار و بازداشت قرار گرفته اند، که از سرنوشت تعداد زیادی از آنان خبری منتشر نشده است.