تشکیل پرونده مضاعف برای شاکر بهروز، زندانی سیاسی محکوم به اعدام

شاکر بهروز، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان ارومیه از بابت پرونده جدیدی که اخیرا برای وی گشوده شده، به شعبه ۱ دادگاه کیفری ارومیه فراخوانده شد. آقای بهروز در این پرونده به قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران متهم شده است. شاکر بهروز شهریورماه امسال توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد.

شاکر بهروز، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان ارومیه از بابت پرونده جدیدی که اخیرا برای وی گشوده شده، به دادگاه کیفری ارومیه فراخوانده شد.

بر اساس این ابلاغیه که امروز شنبه ۳ آبان‌ماه ۱۳۹۹ به شاکر بهروز ابلاغ شده است، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای بهروز در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه امسال در شعبه ۱ دادگاه کیفری ارومیه برگزار خواهد شد. اتهام این زندانی سیاسی، قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران عنوان شده است.

یک منبع مطلع از شرایط این زندانی در خصوص پرونده سازی برای وی به هرانا گفت: “ماموران امنیتی خانواده همسایه آقای بهروز که از اعضای سپاه پاسداران بود و چند وقت پیش کشته شده را تهدید کرده‌اند که اگر از شاکر بهروز به اتهام قتل شکایت نکنند حقوقشان از بنیاد شهید قطع خواهد شد”.

شاکر بهروز، در سال ۹۷ به عضویت یکی از احزاب کرد مخالف نظام در عراق درآمده و شهریورماه همان سال با گرفتن امان نامه به ایران بازگشت. او پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ۱۴ روز بازجویی آزاد شد. آقای بهروز در تاریخ ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی به اتهام عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون (حزب دموکرات کردستان) بازداشت و روز شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ پس از تحمل حدود یک ماه بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان ارومیه منتقل شد.

این شهروند اهل ارومیه در اردیبهشت‌ماه ۹۸ از زندان ارومیه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شد و در اسفندماه ۹۸ پس از حدود ده ماه به بند تلاش زندان ارومیه بازگردانده شد. آقای بهروز به دلیل شیوع ویروس کرونا پس از سپری کردن ۱۴ روز در بند تلاش و ۴ روز در بند امن این زندان نهایتا در تاریخ ۸ فروردین ۹۹ به بند سیاسی منتقل شد. شاکر بهروز در ماه پنجم بازداشت خود به شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه منتقل و در آنجا پس از محاکمه‌ای که حدود سه دقیقه به طول انجامید، حکم ۵ سال حبس به اتهام عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون (حزب دموکرات کردستان) به وی ابلاغ شد.

شاکر بهروز مجددا در پرونده‌ای که بهار امسال برای وی تشکیل شد، به بغی از طریق عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام (کومله) و قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران متهم شد.

پیشتر یک منبع مطلع از وضعیت آقای بهروز در خصوص صدور این حکم برای آقای بهروز به هرانا گفت: «پرونده شاکر بهروز در حالی که طی تمامی مراحل بازجویی با اتهام عضویت در حزب دموکرات کردستان در حال رسیدگی بود اما بهار امسال به اتهام بغی از طریق عضویت در کومله و قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران در منطقه مرگور ارومیه تغییر پیدا کرد.»

به گفته این منبع مطلع خانواده مقتول اعلام کرده‌اند از آقای بهروز شاکی نیستند و او را قاتل وی نمی‌دانند و حتی اعلام کرده‌اند حاضرند این مسئله را در دادگاه شهادت دهند. از طرف دیگر آقای بهروز بیش از ده شاهد دارد که در زمان دقیق وقوع قتل در مغازه بوده و در محل وقوع قتل نبوده. این افراد همگی نامه نوشته و کیل آقای بهروز نامه آنها را به دادگاه ارائه داده و گفته‌اند حاضرند در دادگاه قسم بخورند و شهادت بدهند که آقای بهروز در زمان وقوع قتل در مغازه بود و نه در مکان وقوع قتل. اما دادگاه بدون حضور شاکیان پرونده و شاهدان آقای بهروز، وی را محاکمه کرده است.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص وضعیت آقای بهروز به گزارشگر هرانا گفته بود: “شاکر بهروز در بازداشتگاه اطلاعات سپاه تحت بازجویی است و در شرایط نامناسبی بسر می‌برد. از طرفی نیروهای امنیتی جهت اخذ اعتراف اجباری به قتل یک عضو سپاه پاسداران، وی را تحت فشار و شکنجه قرار داده‌اند”.

وی نهایتا شهریورماه امسال توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی علی شیخ لو  به اتهام بغی از طریق عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام و قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران به اعدام محکوم شد.

شاکر بهروز، فرزند سلیم، ۳۲ ساله، مجرد و از اهالی منطقه دیزج ارومیه است.