بازداشت و احضار شش فعالان سیاسی و مدنی در استانهای تهران و البرز

گزارش منابع حقوق بشری حاکی از آن است که طی هفته اخیر، چهار فعال مدنی منتقد حکومتِ جمهوری اسلامی، در تهران و کرج بازداشت و همچنین دو کنشگر به مراجع قضایی احضار شدند.

بر اساس گزارش تارنمای دیده بان حقوق بشر ایران، مهری انتصاری و یاشار کریمی، روز هشتم دی ماه ١٣۹۹ در حوالی دانشگاه تهران و سمیه مقدم و فاطمه زهرایی، روز دهم دی ماه ١٣۹۹در شهر کرج توسط ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند. این گزارش اعلام کرد که دو فعال سیاسی طیف چپ، بنامهای مهران محمدزاده و مهشید اسدی نیز روز دهم دی ماه به دادگاه انقلاب اسلامی تهران احضار شده اند.

در ادامه اعلام شده است که طی همین هفته، منازل بازداشت شدگان مورد تفتیش واقع و خانواده های مورد تهدید و اهانت قرار گرفته اند. وسایل شخصی و رایانه های بازداشت شدگان نیز در جریان تفتیش منزل آنها، ضبط شده است.

از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و وضعیت چهار فعال مدنی و رسانه ای مذکور، و علت احضار محمدزاده و اسدی اطلاعی در دست نیست، اما در جریان مراجعات مکرر خانواده های مهری انتصاری و سمیه مقدم به مراجع قضایی و انتظامی، به آنها اعلام شده است که دو بازداشتی مذکور، به بند دو – الف بازداشتگاه اوین تهران، متعلق به سپاه پاسداران منتقل شده اند.

طی روزهای اخیر، تعدادی از فعالان سیاسی، مدنی، روزنامه نگاران، دانشجویان، کنشگران جنبش زنان، و همچنین تعدادی از وبلاگ نویسان منتقد حکومت، مورد احضار و ربایش و بازداشت قرار گرفتند که از سرنوشت تعداد زیادی از آنان خبری منتشر نشده است.