در سراسر جهان راهپیمایی همبستگی با اعتراضات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی برگزار شد

روز شنبه اول اکتبر 2022، در سراسر جهان ایرانیان خارج از کشور و حامیان ایشان در حمایت از تظاهرات اعتراضی که در پی مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس بدنام امنیت اخلاقی کشته شد، گرد هم آمدند.

از هنگام مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله که چند روز پس از آنکه به علت عدم رعایت قانون سختگیرانهٔ حجاب اسلامی از سوی پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شد و در بازداشت جان خود را از دست داد، موجی از خشونت خیابانی ایران را به لرزه درآورده و همزمان با ایران، ایرانیان خارج از کشور نیز، در دهها شهر جهان تجمعاتی اعتراضی برگزار کردند و خواستار برخورد جامعه جهانی با مقامات رژیم ایران شدند.

بریتانیا- هزاران تن از ایرانیان مقیم انگلیس در اعتراض به جان‌باختن مهسا امینی، دختر 22 ساله‌ای که در پی بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد در تهران جان باخت، در میدان ترافالگار لندن تجمع کردند. معترضان با حمل پرچم ایران، پلاکاردها و پوسترهای مهسا امینی، شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند. آنها همچنین شعارهایی علیه حکومت ایران سر داده و از لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس درخواست حمایت کردند

کانادا- در تورنتو بزرگترین تظاهرات برگزار شد. پلیس میزان شرکت کنندگان در این تظاهرات را ۵۰ هزار نفر اعلام کرد. روزنامه ی «تورنتو استار» در گزارش مشروحی پیرامون این تظاهرات نوشت: پرچم‌های ایران و کانادا بعد از ظهر شنبه بر فراز دستان توده‌های معترضان در ریچموند هیل به اهتزاز درآمد و هزاران نفر شعار «مهسا امینی»، سر دادند. تابلوهایی که چهره او را همراه با صداهای پرشوری که فریاد می زدند «نامش را بگوئید» نشان می‌داد، بر سر دست ها به چشم می خورد. راهپیمایی شمال تورنتو یکی از ۱۵۰ راهپیمایی آخر هفته در سراسر جهان بود که در همبستگی با قیام فزاینده علیه حکومت ایران برگزار شد. پلیس منطقه ای یورک تخمین زده است که بیش از ۵۰۰۰۰ نفر در واکنش به بازداشت امینی در ماه سپتامبر به اتهام نداشتن حجاب صحیح و مرگ جنجالی او، در ریچموند هیل تجمع کردند.

فرانسه – روز شنبه همچنین در ده‌ها شهر فرانسه، از جمله در پاریس، ستراسبورگ، دیژون، بوردو و نانت برگزار شد. راهپیمایی در پاریس، پایتخت فرانسه برای روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده بود، اما گروه‌هایی از ایرانیان و شهروندان فرانسوی برای اعلام همبستگی با معترضان ایرانی روز شنبه در استراسبورگ به خیابان آمده و شعار دادند. مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ است.

در کشورهای دیگر جهان نیز، تظاهرات و تجمعات اعتراض آمیزی برگزار شد.