افشایِ یک جنایت؛ تاثیراتِ مرگبار پروژه های اتمی – نظامی بر سلامت مردم و نسل آتی

نگارندگان:  میترا ق . نیلوفر ب

 

لازم است پیرامون اثرات ناخوشایند تشعشعات متصاعد از سایت های اتمی بر سلامت مردم مطلبی منتشر شود، که تحقیق بر روی نمونه بیمارانی از شهرهای قم، اصفهان، اراک و اردبیل، موجب توجه بیشتر محققان کشور در خصوص اثرات سوء تشعشعات هسته ای بر روی سلامتی مردم شده است.

 

لازم به ذکر است، رژیم ایران به هیچ عنوان نگرانِ آسیب های وارده از سوی پروژه های اتمی و نظامی، بر جان و روان و سلامت جامعه نبوده و با اینکه اطلاع دارد نیروگاههای اتمی اراک، قم، اصفهان و البته محل های نگهداری اورانیوم در اطراف اردبیل، که در حال تولید تولیدات هسته ای هستند، همگی و همگی به منزله قتل گاههای مردم می باشند، اما این پروژه ها همچنان فعال هستند و در حال قتل عامِ زیرِ پوستیِ مردم.

location-of-nuclear-power-plants-in-iran-map

بر اساس تحقیقات،  تشعشعات یونیزه کننده مواد رادیواکتیویته، اتم های داخل سلول ها را یونیزه می کند و مجموعه ای از یون های مثبت و منفی را درون سلول ها ایجاد می کند.

Image result for ‫اثرات ژنتیکی ناشی از صدمات مولکول های DNA می باشد‬‎

این پدیده در بدن انسان بسیار خطرناک است، زیرا جریان الکتریکی ناشی از حرکت یون ها می تواند واکنش شیمیایی غیر طبیعی را در سلول ها آغاز کند. علاوه بر آن، این یون ها ممکن است مولکول های DNA را که حاوی کدهای ژنتیکی هستند، مورد حمله قرار داده و آن را بشکنند. سلولی که رشته DNA آن شکسته شد، یا می میرد و یا مولکول DNA خودش را به شکل دیگری ترمیم می کند که در اکثر موارد با شکل پیشین خود متفاوت است و به این تغییر جهش ژنتیکی گفته می شود. اگر بسیاری از سلول های بدن بمیرند، بدن دچار بیماری های مختلف می شود. اما اگر  DNAدچار جهش شود، سلول ممکن است سرطانی شود و سرطان در بدن پخش شود.

 

به بیان دیگر، این تشعشعات می توانند موجب شکست های کروموزومی و به تبع آن جابجایی های کروموزومی، واژگونی های کروموزومی، کروموزوم های حلقوی و مارکرهای کروموزومی شوند. در پی این ناهنجاری های کروموزومی بسته به اینکه چه کروموزوم هایی را درگیر کرده است، می تواند منجر به سرطان، نازایی، سقط و عقب ماندگی ذهنی در نسل بعد گردد، و در چه جایگاهی از کروموزوم ها رخ داده است، آیا موجب ایجاد ژن کایمر مانند ژن BCR/ABL که در سرطان لوسمی (CML, ALL) دیده می شود و یا باعث افزایش بیان ژنی مانند c-myc در سرطان لنفوم بورکیت شده است؟ تابش رادیواکتیویته همچنین می تواند در کارکرد سلول اختلال ایجاد کند که منجر به بروز علایمی می شود که از آن به بیماری تشعشع یاد می شود. بیماری تشعشع حتی می تواند مرگ آور باشد.

 

طی تحقیقی ثابت شده که زمانی که سلولهای بدن در معرض اورانیوم قرار می گیرند، اورانیوم به DNA داخل سلول متصل می شود و باعث موتاسیون یا جهش سلولی می گردد که این جهش منجر به کپی برداری و تکثیر دریاچه ای از پروتئین هایی می شود که برخی از آنها می توانند به ایجاد انواع سرطان ها منجر شوند. یعنی نتایج حاصل از تحقیقات نشان داده که اگر میزان تشعشع به اندازه ای کم باشد که حتی نتوانیم آنرا اندازه گیری کنیم، ضرورتا بدین معنا نیست که فرد در معرض خطر نیست، زیرا هرگاه فلز سنگینی به DNA انسان متصل شود، در سلول مربوطه جهش رخ می دهد.

 

اثرات ژنتیکی اشعه رادیو اکتیو  :

fetus

اطلاعات ژنتیکی برای تولید و فعالیت عضو (ارگان) جدید در کروموزوم ها ی سلولهای جنینی (اسپرم و تخمک) حمل می شود. درواقع ، اثرات ژنتیکی ناشی از صدمات مولکول های DNA می باشد.

سلول انسان عادی دارای ۴۶ کروموزوم است که آن ها تنها تعیین کننده کاراکتر فیزیولوژیکی نیستند بلکه هویت منحصر به فرد شخص را تعیین می کنند.

هر کروموزوم محتوی مولکول درزوکسى ریبونوکلئیک اسید (DNA) است که یک ابر مولکول است(پلیمر غول پیکر). هر DNA دو رشته مکمل بافته شده دارد که ستونش از اسید فسفریک و قند ساخته شده است. چسبیده به هر مولکول قند دو نوع پایه وجود دارد: پایه های “پورین” (آدنین و گوانین (ماده ای در کبد و پانکراس)) و پایه های “پیریمیدین” (کیتوزین و تیمین).

همیشه آدنین (A) با تیمین (T) جفت می شود. گوانین (G) نیز با کیتوزین (C) با پیوند های هیدروژنی جفت می شود. A-T و G-C روی دیگری جفت شده و در هم به صورت مارپیچی تنیده می شوند. دورهای پی در پی فاصله شان ۳٫۴ نانو متر است و ۱۰ جفت از بسته های پایه ای در این فاصله قرار دارد. قطر مارپیچ دوگانه حدود ۲ نانو متر است اما طولش ممکن است به چندین سانتیمتر تا چند متر در برخی گونه های پستانداران برسد.

یک ژن در هر مولکول DNA عهده دار چندین ژن دیگر است.

مولکول DNA دو عمل را انجام می دهد: “تکرار” و “رونویسی”.

“تکرار” یک کپی از مولکول های DNA به سلول های فرزند است که تمامی اطلاعات ژنتیکی را حفظ می کند. “رونویسی” ریبونوکلئیک اسید پیام آور (mRNA) را بوسیله مولکول DNA (بعنوان یک قالب) ترکیب می کند. مولکول های mRNA رشته های آمینو اسید را به شکل پلی پپتید (ترکیبی از آمینو اسید) و پروتیین مشخص می کند.

وقتی دو یا بیشتر مولکول DNA در هسته های مشابه با اشعه شکسته می شود ، انتها های شکسته دوباره با هم ترکیب می شوند ، که ممکن است بعد از ترکیب به شکل سابق و اصلی خود نباشد و به شکلی جدید پدیدار شود و ممکن است در نهایت منجر به تولید سلول های غیر عادی و سرطانی یا اختلالات وراثتی شود . این پدیده “جابجایی” نامیده می شود. این پی آمد “تغییر حاد” و “جهش” می باشد.
اشعه رادیو اکتیو در کروموزم های (Chromasomes) سلول نسل تغییراتی می دهد کروموزم ها شکسته می شوند و در هم می ریزند.

چون اشعه رادیو اکتیو کم ولی بطور دائم تاثیر کند، کروموزم ها روی هم انباشته شده و دگرگونی نسل سبب می شود. هر قدر تاثیر اشعه در بدن بیشتر ادامه یابد ضایعاتی را که بوجود می آورد افزایش خواهد یافت تا حدی که مقدار اشعه کافی شود و بتواند یک تغییر ناگهانی در نسل ایجاد کند. چه بسا اختلالات و تغییرات در نسل که ۵۰ سال دیگر ظاهر می گردند.

Iran-nuclear-plant-635x357

نیروگاه اتمی اراک

 

نتیجه:

آمار رو به افزایش چشمگیر نازایی و ناباروری در اثر جابجایی و واژگونی های کروموزومی، سرطان ها بخصوص لوسمی، سقط و مرده زایی در اثر ناهنجاری های کروموزومی و عقب ماندگی های ذهنی با منشا جهش های ژنتیکی و ناهنجاری های کروموزومی در این شهرها مخصوصا در شهر قم، حاکی از اثرات وحشتناک تشعشعات هسته ای است که باید هر چه سریع تر بر علیه آن کاری کرد.

 

به نظر ما، بر خلاف ادعای مسئولان انرژی اتمی رژیم جمهوری اسلامی، پروژه های اتمیِ سپاه، برای مردم ایران جز بیماری و فقر چیزی به ارمغان نیاورده است.

 

امیدواریم با چاپ این مقاله و مقالاتی از این دست در دنیای مجازی مردم ایران نسبت به این موضوع آگاهی یابند و برای سلامتی خود و عزیزانشان دست به اعتراضات گسترده بزنند.

 

نوشته شده توسط دو تن از محققین کشور

 

 

One thought on “افشایِ یک جنایت؛ تاثیراتِ مرگبار پروژه های اتمی – نظامی بر سلامت مردم و نسل آتی

  • 05/01/2021 در t 17:14
    Permalink

    Taxi moto line
    128 Rue la Boétie
    75008 Paris
    +33 6 51 612 712  

    Taxi moto paris

    Good day! This is kind of off topic but I need some advice from
    an established blog. Is it difficult to set up your own blog?
    I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick.
    I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to begin. Do you have any
    points or suggestions? With thanks

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.