بازداشت و بی خبری از وضعیت هفت نوکیش مسیحی در تهران و کرج

به گزارش منابع حقوق بشری، در ادامۀ موج بازداشت و آزار نوکیشان مسیحی در ایران، هفت نوکیش مسیحی طی روزهای اخیر در شهرهای تهران و کرج بازداشت شدند و از وضعیت آنان خبری در دست نمی باشد.

 

بنا به گزارش منابع موثق، روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۶، ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷، ماموران لباس شخصی، منازل فرهاد کریمی، وحید ابوالقاسمی و امیر رضا کمالی، سه نوکیش مسیحی ساکن تهران را مورد تفتیش قرار داده و این سه تن را در شمال و غرب تهران بازداشت کرده اند.

مسیحیان کرج

بر اساس این گزارش، از وضعیت و محل نگهداری این سه نوکیش مسیحی، خبری منتشر نشده است .

 

در هفته گذشته نیز، دستکم چهار شهروند مسیحی در استان البرز از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

 

بر اساس گزارش ها، شامگاه سه شنبه ۲۱ آذرماه نیز، نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل چند نوکیش مسیحی در کرج، بنامهای میلاد گودرزی، علیرضا نورمحمدی، شهاب شاهی و امین خاکی، آنها را در حال برگزاری یک مراسم مذهبی بازداشت کردند.

 

نیروهای امنیتی همچنین دستکم سه محل کسب که متعلق به این شهروندان بوده است را پلمب کرده‌اند.

 

تا زمان انتشار این خبر از محل نگهداری و وضعیت این بازداشت‌شدگان نیز، اطلاعی به دست نیامده است.

 

امین خاکی، پیش تر نیز در تیرماه سال جاری به محل اداره اطلاعات شهر کرج احضار شده بود. این نوکیش مسیحی در سال ۹۲ نیز به همراه ۶ تن از دیگر همفکرانش بازداشت شده بود.

 

برخورد با اقلیت‌های مذهبی و به‌ویژه نوکیشان مسیحی در ایران پس از انقلاب اسلامی، سابقه‌ای چندین ساله دارد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر و آزادی مذاهب بارها دراین‌باره ابراز نگرانی کرده‌اند.  از انقلاب سال ۵۷ تاکنون چند رهبر کلیسا در ایران کشته‌شده‌اند و صدها مسیحی نیز تحت بازجویی بوده و زندانی‌شده‌اند.

 

رویکرد امنیتی، بازداشت‌های خودسرانه، احکام بلند مدت زندان، سرکوب و فشار بر کلیساهای خانگی ، آزار و اذیت مسیحیان فارسی زبان عمده ترین مواردی بوده که در سال ۲۰۱۷ نیز همچنان ادامه پیدا کرده است.

39 thoughts on “بازداشت و بی خبری از وضعیت هفت نوکیش مسیحی در تهران و کرج

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.