بازداشت ها در ایران ادامه دارد// وضعیت نامعلوم صدها تن از دستگیرشدگان در تهران و اهواز

با گذشت کمتر از یک هفته از آغاز تظاهرات اعتراضی سراسری در ایران، تعداد بازداشت شدگان از مرز دو هزار نفر گذشته  و وضعیت و سرنوشت بسیاری از بازداشت شدگان نامشخص می باشد. اسامی تعدادی از بازداشت شدگان توسط فعالان حقوق بشر منتشر شده است.

 

به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران سپاه و نیروهای امنیتی و پلیس رژیم ایران، تاکنون دو هزار و ۹۴ نفر را در جریان اعتراضات سراسری اخیر بازداشت کرده‌اند. گفته شده که تنها هزار تن از این افراد در استان خوزستان بازداشت شده‌اند. اسامی تعدادی از بازداشت شدگان روز نهم دی تهران، از جمله یحیی نیک بین، فرهاد سجادی، سمیرا اسلامی، رضا کامجوفر، مهرداد بیات، احد توپچیانی و مهشید داعی نژاد اعلام شده است، که خبری از وضعیت و سرنوشت آنان در دست نمی باشد.

 

بر اساس گزارش مذکور، مراجعات خانواده های بازداشت شدگان به مراجع قضایی و امنیتی و زندان های اوین و گوهردشت، نتیجه ای در بر نداشته است.

TEHRAN 31 DEC

روز گذشته سخنگوی نیروی انتظامی با ارایه گزارشی در مورد عملکرد این نیرو در برخورد با اعتراضات سراسری اخیر در ایران گفته بود: «عاملان اصلی و لیدرهای آشوبگران بازداشت شده و نزد سیستم قضایی به سر می برند.»

 

پاسدار سعید منتظر المهدی همچنین با اعلام کشته شدن «حدود ۲۰ نفر» در ناآرامی‌های اخیر، خبر از کشته شدن یک مامور انتظامی در این اعتراضات داده است.

 

از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون دست‌کم ۹۰ نفر از فعالان دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده ۵۸ نفر از دانشجویان بازداشت شده از دانشجویان دانشگاه تهران هستند.

 

اعتراض و بازداشت در شهرهای دیگر ایران ادامه دارد

در پنجمین روز از این اعتراضات گسترده، شهرهای مختلف ایران از جمله اهواز، گوهردشت لنجان، خرم آباد، ماهشهر، ایذه، خمینی شهر، آبادان، تهران، مسجد سلیمان، تبریز، شیراز، سنندج شاهد حضور معترضان در خیابانها بود.

 

اسامی تعدادی از بازداشت شدگان روز نهم دی اهواز، عقیل کعبی، علی عبیات، ایرج کردونی، سجاد باوی و جاسم مسعودی اعلام شده است، که از وضعیت و سرنوشت آنان خبری در دست نمی باشد.

 

گزارش شده است تجمعات اعتراضی بخصوص در شهر مسجد سلیمان به خشونت کشیده شد، شاهدان از تیراندازی نیروهای انتظامی و استفاده از گاز اشک آور خبر دادند.

 

این اعتراضات در حالی ادامه دارد که دولت از صبح روز ۱۰ دیماه برای کنترل اوضاع دست به فیلتر کردن شبکه های اجتماعی و پیام رسانها از جمله اینستاگرام، واتساپ و تلگرام زده است.

 

با گذشت پنج روز از آغاز اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، مقامات مسئول کشته شدن حدود ۲۱ نفر را تایید کردند.

عح-635x357

در همین رابطه فارس گزارش کرد، ۶ نفر در درگیری‌های قهدریجان، ۱ نفر در خمینی‌شهر، ۱ عضو سپاه در کهریزسنگ و ۱ مأمور نیروی انتظامی در نزدیکی نجف‌آباد کشته شدند، پیش از این کشته شدن ۲ نفر در اعتراض‌های روز شنبه و ۱۰ نفر در روز یکشنبه تأیید شده بود.

 

از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل در گقتگو با تسنیم گفت: “تعداد سه نفر عضو گروه ضدانقلاب در اردبیل دستگیر شدند”.

 

دادستان کرج نیز به عصر ایران گفت که فعلا آماری از مجموع دستگیرشدگان معترضان چند روز اخیر کرج ارائه نمی دهیم، جاج رضا شاکرمی صرفا اشاره کرد “از میان دستگیر شدگان ۲۰ نفر لیدر و سرکرده بودند که به نوعی هدایت این اعتراضات را به عهده داشتند”.

 

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از معاون استانداری تهران نوشت “۴۳۳ تن از معترضین در خصوص اعتراضات گذشته در تهران دستگیر شدند”.

 

 فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز در گفتگو با ویسایت بسیج پرس از دستگیری ۸۰ تن از معترضین خبر داد.

در ادامه همین روند، مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان نوشت “دست‌کم ۲۹ شهروند معترض در شهرستانهای ارومیه، ایلام و کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. بازداشت این افراد مرتبط با تجمعات مردمی است که در اعتراض به گرانی در روزهای اخیر شکل گرفته‌اند”.

 

گزارشات منتشر شده از شهرهای دیگر نیز حکایت از بازداشت معترضان دارند. در همین زمینه محمد قاسم میری، جانشین فرمانده انتظامی بروجرد شب گذشته خبر از بازداشت چندین نفر داده و گفته بود: «لیدرها و عوامل نفش افرین اغتشاشات بروجرد که قصد ایجاد انفجار و تخریب را داشتند دستگیر شده‌اند.»

 

به گفته این فرمانده پلیس در ایران «این افراد توسط معاندین ساماندهی شده بودند.»

 

در گرگان نیز دادستان این شهر خبر از ایجاد دو شعبه بازپرسی ویژه برای بررسی «پرونده اغتشاشگران» داده است. به گفته مصطفی حقی، «به دنبال ناآرامی های اخیر افرادی دستگیر شدند که تعداد زیادی از این افراد با تعهد و قرار تامین وثیقه از زندان آزاد شده‌اند و به آنها تذکر داده شده که در صورت تحریک مردم در فضای مجازی و برگزاری تجمعات غیرقانونی با آنان مماشات نخواهد شد.»

 

دادستان گرگان همچنین خبر از بازداشت ۱۲ نفر از افرادی داده که به گفته او «از لیدرها و عامل اصلی اغتشاشات اخیر در گرگان بوده‌اند.»

 

آغاز اعتراضات

اعتراضات اخیر، ابتدائا در تاریخ ۷ دی‌ماه و در اعتراض به گرانی ها و وضعیت بد اقتصادی در مشهد و نیشابور آغاز شد، اما به سرعت رنگ سیاسی به خود گرفت و شعار های گرانی به شعارهای علیه حکومت و سران نظام تغییر پیدا کرد.

TEH 31 DEC

طبق آخرین گزارش ها، طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته شدند، بر اساس اعلام منابع رسمی اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر برگزار شد، حدود سه هزار و هفتصد نفر نیز بازداشت شدند.

 

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

107 thoughts on “بازداشت ها در ایران ادامه دارد// وضعیت نامعلوم صدها تن از دستگیرشدگان در تهران و اهواز

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.