ایرانیان مقیم اروپا، از اعتراضات مردم ایران حمایت کردند

در حمایت از اعتراضات اخیر مردم ایران، گروهی از ایرانیان و فعالان سیاسی و حقوق بشری مقیم اروپا، در مقابل سفارتخانه های جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف دست به تجمع زدند. بر اساس گزارش ها، محلهای تجمع ایرانیان، در عمل به محل تجمع نیروهای گوناگون سیاسی مختلف اعم از مستقل، چپ، مشروطه خواه و مجاهدین خلق تبدیل شده بود. نیرو هایی که هر یک با فراخوان خاص خود در مقابل سفارت رژیم دست به تجمع زده بودند. لازم به ذکر است، در پی آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، نیروهای امنیتی و انتظامی در سایه قطع اینترنت و غیاب مطبوعات آزاد، با شدت این اعتراضات را سرکوب کردند. طبق آمار غیررسمی شمار کشته‌شدگان دست‌کم بیش از چهارصد نفر بوده است. سازمان عفو بین‌الملل از هزار کشته خبر داده است.
Protest – South Tehran
تنها آمار رسمی از تعداد بازداشت‌شدگان نیز هزار نفری است که خبرگزاری فارس در دومین روز اعتراضات اعلام کرد. اما گزارش‌های حقوق بشری و اظهارات پراکنده مقامات جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که دست‌کم ۴۸۰۰ نفر طی یک هفته در ایران دستگیر و صدها نفر مجروح و ناپدید شده‌اند. تجمع در بریتانیا در ادامه تظاهرات حمایتی از خیزش مردم در ایران، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 21و 20 نوامبر 2019 – 29 و 30 آبان ماه 1398، تعداد زیادی از ایرانیان مبارز و فعالین  سیاسی در مقابل سفارت خانه رژیم جمهوری اسلامی در لندن دست به تجمع زدند.

London

این حرکت با شعارهای “مرگ بر دیکتاتور”، “مرگ بر جمهوری اسلامی” ، “جمهوری اسلامی ، با هر جناح و دسته ، نابود باید گردد”، “زندانی سیاسی ، به همت توده ها ، آزاد باید گردد” ، “مرگ بر حکومت زن ستیز” ، “مرگ بر حکومت شکنجه” ، ” مرگ بر حکومت مذهبی” ، تمام فضای مقابل سفارت رژیم مزدور را پر کرده بود. تجمع کنندگان همچنین با سردادن شعار هایی به زبان انگلیسی توجه افکار عمومی و شهروندان بریتانیایی را به رخدادهای ایران جلب می کردند.
بلژیک، هلند و فرانسه روز سه شنبه ۱۹ نوامبر شماری از ایرانیان مقیم بلژیک و هلند در حمایت از معترضان در ایران دست به تجمع زدند.   در این مراسم که در مقابل ساختمان سفارت ایران برگزار شد، شرکت‌کنندگان با سر دادن شعار پشتیبانی خود را از حرکات اعتراضی در ایران اعلام کردند.
Paris
شعارهایی همچون نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، و رضا شاه روحت شاد از جمله شعارهای ایرانیان حاضر در این تجمع بود. همچنین در این مراسم تصاویری از ایرانیان جانباخته در تظاهرات اخیر به همراه پرچم‌های شیر و خورشید به چشم می‌خورد. در زمان برگزاری این تجمع درهای ساختمان سفارت ایران بسته بود و دو مامور بلژیکی برای حفاظت در داخل محوطه بنا حضور داشتند. تجمع در بروکسل در حالی انجام میگیرد که شماری دیگر از شهرهای اروپایی نظیر پاریس و آمستردام نیز صحنه گردهم‌آیی‌های ایرانیان خارج از کشور در حمایت از اعتراضات مردمی در داخل بود. در پاریس، عصر روز سه‌شنبه ابتدا ده‌ها نفر از ایرانیان مقیم فرانسه با تجمع در میدان تروکادرو در مرکز پایتخت، با حمایت از اعتراض‌ها در ایران، سرکوب معترضان از سوی حکومت را محکوم کردند. پس‌ از آن گروهی از تظاهرکنندگان به سمت ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران حرکت کردند و با تجمع در برابر سفارت، علیه حکومت ایران شعار دادند. ماموران ژاندارمری فرانسه با محاصره تظاهرکنندگان، آن‌ها را وادار به ترک محل کردند.   آلمان

Berlin

محوطه روبرویی سفارت ایران در برلین، روز چهارشنبه ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) محل ابراز همبستگی ده‌ها تن از ایرانیان مقیم آلمان با اعتراضات مردم در داخل کشور بود. در این مراسم ، شعارهایی چون “گرانی بهانه است، کل نظام نشانه است”، “مرگ بر جمهوری فاشیستی اسلامی” سر داده شد.
این گردهمایی به ابتکار کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در ایران و کانون پناهندگان سیاسی ایران در برلین ترتیب داده شده بود. مسئولان کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در ایران – برلین گفتند: «ترکیب جمعیت متفاوت از گذشته بود. کردها، دانشجویان و فعالان سیاسی گروه‌های مختلف در جمع حضور داشتند. حزب چپ پشتیبانی کرده و حضور جوانان چشمگیر است.»

Berlin