نقدی بر کودک همسری در ایران

نگارش: “سارا. ث” – به مناسبت روز جهانی کودک

 

نقدی بر نقض حقوق بشر کودک همسری در کشور ایران (سوء استفاده جنسی از کودک 9 سال و کمتر از 9 سال و حتی نوزاد شیرخوار) با حکم شرعی و فقهی روح الله خمینی

 

چکیده:

امروزه در تمام جوامع بشری، کودکان به عنوان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه شناخته می شوند و از آنجا که آینده سازان و سرمایه های اصلی هر جامعه محسوب می شوند باید مورد توجه نظام های حاکمیتی و تحت حمایت های قانونی قرار بگیرند. کودکان به جهت عدم رشد عقلی از توانیهای لازم برای محافظت از خویش برخوردار نمی باشند و در مراوده های اجتماعی توانایی و قدرت تشخیص خیر و صلاح خود را نداشته و در معرض آسیب هستند. این در حالی است که مطابق تبصره 1 ماده 1210 قانون مدنی ایران سن بلوغ دختر نه سال تعیین شده است و مطابق این ماده ، دختر در این سن بالغ محسوب می شود ومطابق ماده 1 کنوانسیون حقوق کودک هر انسان زیر هجده سال کودک محسوب می شود و مطابق این کنوانسیون هر رفتاری به اراده کودک یا اراده دیگری که به رشد طبیعی کودک خلل وارد کند ممنوع است موضوعی که در کشور ایران امری رایج به شمار می آید. در تحقییق حاضرخواهیم گفت که همسرکودکی بر مبنای احکام شرعی از قدیم در اسلام رواج داشته و قانون مدنی ایران نیز که از فقه اسلامی که 1400 سال قدمت دارد اقتباس گرفته شده است و سابقه آن به زمان پیامبراسلام بر می گردد. امری که بر خلاف وجدان عمومی بوده و مصداق آشکار نقض حقوق بشر کودک محسوب می شود.

مقدمه

کودک همسری به عنوان یکی از ریشه های بروز ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در جامعه به شمار می رود که این نوع ازدواج به دستور احکام شرعی فقها و روحانیون صادر می شود و با ترسیم آینده ای مبهم، تمام رویاهای زیبای کودکی را بر باد می دهد کودکی که به نیازهای او توجه نشده است و بدون توجه به خواسته هایش،  وارد زندگی زناشویی می شود که تبعاتی جبران ناپذیری برای کودک  به همراه دارد. حال این سوال پیش می آید که چرا  احکام شرعی مجوز ازدواج دختر 9 سال و کمتر از 9 سال را صادر می کند؟ آیا میثاق حقوق کودک در راستای منافع و احترام به دیدگاه های کودک در جمهوری اسلامی ایران رعایت می شود؟

در این مقاله خواهیم گفت که در  شرع  و فقه اسلامی و مطابق نظریه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (آیت الله خمینی) برای شهوت رانی مردان، در قالب ازدواج شرعی، با دختر 9 سال و حتی نوزاد شیرخوار می توان رابطه جنسی (سکس) برقرار نمود.

فصل اول- مبنای تجویز ازدواج با دختر 9  سال و کمتر از 9 سال

آمارها نشان می دهد که از 1400 سال قبل تا کنون در دین اسلام شاهد ازدواج دختران 9 سال و کمتر از 9 سال هستیم و این امر مخالف مواد 34،32،19،3،1 پیمان نامه حقوق کودک سازمان ملل متحد مصوب 20 نوامبر 1989 میلادی است و از طرفی هم  مطابق ماده 16 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 23 میثاق بین الملل حقوق مدنی و سیاسی ، ازدواج با دختر خردسال فریب و جنایت محسوب می شود. در دین اسلام ، پیامبر اسلام با دختر بچه 7 الی 8 ساله ازدواج می کند که در این خصوص می توان به ازدواج  با عایشه استناد کرد. قانون مدنی ایران  مستقیماً بر مبنای قرآن و شرع و فقه اسلامی نوشته شده است و از سال 1307  تاکنون 93 سال از تصویب آن می گذرد و این قانون به عنوان یک قانون دقیق و سند ملی و افتخار آمیز فرهنگ اسلامی ایران محسوب می شود. در فقه اسلامی ازدواج موقت و استفاده جنسی از دختران 9 سال  و حتی کمتر از 9 سال که شامل نوزاد شیرخوار نیز می شود مجاز شمرده شده است. یکی از دلایل مشروعیت بخشی به سوء استفاده جنسی از دختر نابالغ که مورد قبول فقها و روحانیون می باشد استناد به کتاب فقهی تحریرالوسیله که توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ( روح الله خمینی) به چاپ رسیده است می باشد. در مسئله 12 این کتاب فقهی این چنین آمده است:

زنی که كمتر از نه سال دارد سکس او با شوهرش جايز نيست اما ساير لذتها از قبيل لمس به شهوت و آغوش گرفتن و  قرار دادن آلت تناسلی مرد وسط پاهای کودک با هدف رفع نیاز جنسی، حتی اگر  نوزاد شيرخوار باشد اشكال ندارد و اگر  شوهر قبل از 9 سال با دختر کودک ( که همسرش است) سکس كند و راه جلو و راه عقب دختر کمتر از 9 سال را  همزمان با هم یکی نکرده باشد فقط گناه شرعی برای مرد در نظر گرفته می شود که باید در دنیای آخرت نزد خداوند پاسخگو باشد و اگر راه جلو و راه عقب کودک را همزمان با هم یکی کرده باشد تا ابد سکس شوهر با آن دختر کودک (که همسرش است) بر او حرام مى شود و در این صورت  شوهر که باعث پاره شدن راه جلو و عقب کودک شده است  بر شوهر  واجب است تا زمانی كه آن دختر کودک زنده است مخارج زندگی او را بپردازد.

موضوعی که ذهن هر انسان با شرافت را جریحه دار می کند. چطور می توان با دختر کودکی که رشد عقلی ندارد با  این  بی رحمی با  او سکس کرد؟  پاسخ این است که ریشه این هرزگی در قرآن و فقه اسلامی است. متاسفانه در برخورد با  این پدیده غیر انسانی، حکومت جمهوری اسلامی ایران به جای این که به ریشه بحران توجه کند بدون در نظر گرفتن عواقب ناخوشایند روحی و روانی کودک ، تمرکز به پرداخت مخارج زندگی و درمان زخم ناشی از پارگی عقب و جلوی دختر به علت  سکس  وحشیانه با کودک دارد.

با توجه به حکم مسئله فوق در کتاب آیت الله خمینی، حقوق کودک در کشور ایران رعایت نمی شود و نقض حقوق بشر آشکار است. در این حکم شرعی علاوه بر محکوم کردن این رفتارهای غیر انسانی علیه دختران 9 سال و کمتر از 9 سال  و آثار زیان بار روحی و روانی و جسمی وارده بر کودک که در این حکم شرعی نادیده گرفته شده است باید گفت که استفاده جنسی از کودک برای رفع شهوت مد نظر فقها و روحانیون بوده است و مطابق این حکم، کودک همانند یک عروسک در دست مردان شهوت پرست برای استفاده  جنسی است  و در صورت ورود فعالین حقوق بشر و اعتراض به این سناریوی تلخ، شخص معترض را به جرم گسترش اسلام ستیزی متهم می کنند. آمارها نشان می دهد که در کشور ایران ازدواج مردان بالغ با دختران 9 سال و زیر  9 سال در  حال رشد است.

فصل دوم- پیامدهای جسمی و  روحی کودک همسری

1-پیامدهای جسمی

لازمه یک رابطه جنسی معقول و منطقی، بلوغ جسمی و روحی است که مطابق نظریات روانشناسان، دختر  9 سال و کمتر از آن فاقد این تکامل می باشد و  برقراری رابطه جنسی قبل از این تکامل آسیب جدی به اندام های تناسلی کودک وارد می کند و علاوه بر آن پژوهشها نشان می دهد که بارداری در سنین پایین خطر مرگ برای مادر، سقط جنین و تولد کودکان کم وزن و عواقبی همچون مرگ و میر ناشی از زایمان به جهت عدم بهداشت باروری و معلولیت های مزمن و طلاق زود هنگام را در پی دارد و کودک به دلیل عدم آگاهی از مسایل مربوط به بهداشت جنسی در معرض بیماریهای عفونی است.

2-پیامدهای روحی

ازدواج مسئولیت بسیار سنگینی است تا جایی که برخی از اعضای بزرگسال به دلیل عدم آمادگی تن به ازدواج نمی دهند بنابراین زمانی که چنین مسئولیت سنگینی بر دوش یک کودک دختر گذاشته می شود این کودک تاب فشارهای زندگی را ندارد و در بلند مدت ، اختلالات افسردگی و اختلالات پانیک، فقدان رسیدن به استقلال شخصی و بلوغ فکری و طی کردن ناقص مراحل رشد کودک را به همراه دارد.

نتیجه گیری

مطابق کنوانسیون حقوق کودک، دختر  9 سال و زیر  9 سال اراده و تصمیم گیری برای ازدواج ندارد و در صورت ازدواج تبعاتی همچون تخریب روح و روان و جسم کودک را در پی دارد و همچنین آمار مرگ و میر ناشی از زایمان در سنین کودکی بیشتر است و معلولیت های مزمن را در بر دارد و ریشه اصلی این رفتار ضد انسانی وجود تبصره 1 ماده 1210 قانون مدنی و احکام شرعی همچون مسئله 12 کتاب تحریر الوسیله امام خمینی است که بدون در نظرگرفتن صدمات وارده روحی، جسمی به دختر نابالغ، ازدواج مرد بالغ  را با کودک 9 سال و زیر 9 سال حتی عشق بازی با نوزاد شیرخوار ( از طریق قرار دادن آلت تناسلی مرد در وسط پاهای نوزاد شیرخوار) را مجاز شمرده است و احکام شرعی باعث نقض حقوق دختران نابالغ است.

 *نگارنده به عنوان فعال حقوق بشر معتقد است که نباید در برابر امر کودک همسری سکوت اختیار کرد و باید ضمن مقابله با این سنت کودک آزاری، حاکمان شرع اسلام را وادار به عدول از  احکام فرسوده فقهی کرد و ضروری است به علت رابطه جنسی غیر انسانی با کودکان دختر و آسیبهایی که از لحاظ جسمی و روحی بر آنها وارد می شود  با تشکیل دادگاههای بین المللی به علت نقض حقوق کودک محاکمه و مجازات شوند و تا نابود نشدن رژیم جمهوری اسلامی  و   فقه شرعی، نقض حقوق بشر کودکان همچنان ادامه خواهد داشت .